مزدوران آمریکایی در اوکراین
گروه بین‌الملل- دعوای زرگری روسیه و ایالات متحده آمریکا بر سر اوکراین بالا گرفته است. در شرایطی که آسوشیتد پرس خبر می‌دهد که روسیه حضور نظامی خود را در شبه جزیره کریمه تقویت کرده است، سی‌ان‌ان می‌گوید که ایالات متحده قصد دارد اقدامات سخت‌تری را علیه کرملین به‌کار گیرد. سی‌ان‌ان در این باره نوشت: جنگی در کریمه شکل گرفته است که هنوز شکل درگیری نظامی به خود نگرفته است.
غربی‌ها می‌‌گویند این اقدام روسیه که نیروهای خود را در شبه جزیره کریمه پیاده کرده است اشغال یک کشور است. این در شرایطی است که پس از انتشار دو ویدئو در اینترنت که در آنها افراد مسلح ناشناس در خیابان‌های شرق اوکراین راه می‌روند، گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعزام مزدوران آمریکایی شرکت امنیتی بلک واتر به دونتسک افزایش یافته است. به گزارش «ایسنا»، در شرایطی که ویدئوهایی از حضور افراد مسلح بی‌نام و نشان در دونتسک، واقع در شرق اوکراین منتشر شده است که حامیان مسکو در این شهر دائما تظاهرات‌هایی علیه دولت جدید کی‌یف برگزار می‌کنند، این خبر باعث واکنش برخی مقامات روسیه شد.
روز شنبه هزار تن در این شهر تجمع کردند و درحالی‌که پرچم‌های روسیه را در دست داشتند، خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت این منطقه سرشار از معدن زغال سنگ شدند. در این ویدئوها، افراد مسلحی که گفته می‌شود متعلق به شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» هستند، به نشانه تهدید معترضان روس‌گرای ضد دولت جدید اوکراین، سلاح‌های خود را تکان دادند اما به محض اینکه حاضران فریاد زدند: «بلک واتر»، آنها از صحنه فرار کردند. به این ترتیب گفته می‌شود که شرکت بلک واتر یا آکادمی در اوکراین حضور یافته است تا دولت جدید غرب‌گرای اوکراین را یاری دهد. از دیگر سو اما خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است که روسیه نیروهای خود را در شبه جزیره کریمه تقویت کرده است. هر چند که لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این خبر را تکذیب کرده است اما یک خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که روز شنبه یک کاروان نظامی حامل نظامیان ناشناس را از 40 کیلومتری غرب شهر فئودوسیا تعقیب کرده و به فرودگاه نظامی گواردیسکوئه در شمال شهر سیمفروپل که پرچم روسیه بر فراز آن بوده رفته است. به گفته این خبرنگار برخی از خودروهای سبز رنگ نظامی شماره پلاک‌های روسی داشتند و شماره‌های آنها متعلق به منطقه مسکو بوده است و برخی از این خودروها آشپزخانه‌ها و تجهیزات پزشکی را یدک‌کش می‌کرده‌اند.
ولادیسلاو سلزنیوف، یک سخنگوی نیروهای مسلح اوکراینی مستقر درکریمه به آسوشیتدپرس گفت که شاهدان عینی شاهد کشتی‌های نظامی آبی - خاکی در سواحل کریمه بودند که 200 خودرو نظامی را در شرق این منطقه طی جمعه شب تخلیه کرده‌اند. سلزنیوف تاکید کرد: نه تجهیزات و نه سربازان شبه نظامی استقرار یافته علامتی که نشان دهد روس بوده‌اند نداشته‌اند اما ما تردیدی در خصوص وابستگی آنها نداریم. وی همچنین عنوان کرد که کاروانی متشکل از 60 کامیون نظامی روز شنبه درحالی‌که از مبدا فئودوسیا عازم سیمفروپل بوده‌اند شناسایی شده‌اند. خبرنگار آسوشیتدپرس گزارش داد که این کاروان به یک فرودگاه تحت کنترل روسیه رفته است و در پشت خودروها سربازان مسلحی حضور داشتند که هیچ‌کدام نشان رسمی نداشته‌اند و به سوی خبرنگارانی که آنها را تعقیب می‌کرده‌اند آب دهان پرتاب کرده‌اند.
همچنین گزارش شد که یک هواپیمای کوچک متعلق به نیروهای مرزبانی اوکراین هنگامی که در نزدیکی مرز منطقه کریمه پرواز می‌کرده هدف آتش افراد مسلح قرار گرفته، اما بدون آسیب از مهلکه گریخته است. آندری دشچیتسیا، وزیر امور خارجه جدید اوکراین در یک کنفرانس خبری در شهر کی‌یف نسبت به تشکیل یک گروه تماس متشکل از وزرای خارجه چند کشور به‌منظور میانجی‌گری در اوکراین اظهار امیدواری کرد. ایده تشکیل این گروه روز پنج‌شنبه در نشست رهبران اتحادیه اروپا با نخست‌وزیر اوکراین مورد بحث قرار گرفت. وی تاکید کرد که میانجی‌گران عنوان کردند که روسیه با قطعیت تشکیل گروه تماس برای پایان دادن به مناقشه اوکراین را رد نکرده است. وی گفت: روس‌ها در این زمینه مشغول بررسی هستند و این جای امیدواری است و اینکه دولت اوکراین درک می‌کند که برقراری روابط حسنه با همه همسایه‌ها از جمله روسیه مهم است.
این در شرایطی است که معاون نخست‌وزیر منطقه کریمه می‌گوید اوکراین حساب‌های بخش خزانه‌داری کریمه را مسدود کرده است. او اضافه می‌کند که این منطقه قصد دارد برای جلوگیری از قطع پرداخت حقوق‌ها و مستمری‌ها حساب‌هایی را در روسیه باز کند.
همزمان، اما خبر ناخوشایندی برای روسیه و برخی کشورهای اروپایی منتشر شد و یکی از رهبران راست افراطی اوکراین اعلام کرده است که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شرکت کند. هر چند که رویترز گزارش می‌دهد که دیدگاه‌های ناسیونالیستی افراطی دمیترو یاروش، رهبر راست افراطی اوکراین سبب می‌شود تا شانس پیروزی وی در انتخابات 25 مه سال جاری میلادی زیاد نباشد، اما برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال اینکه یاروش بتواند با توجه به احساسات ضد روسی که هم اینک در اوکراین به وجود آمده است موج‌سواری کند، زیاد است.