گروه بین‌الملل- اسناد سری دوران حضور بیل‌کلینتون در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه توسط کاخ سفید منتشر شد. موضوعی که در این اسناد بیش از سایرین مورد توجه و بررسی قرار گرفته است، به نقش بانوی اول آن زمان که حالا رئیس‌جمهوری احتمالی انتخابات ۲۰۱۶ محسوب می‌شود، مربوط است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرشیوهای ملی که حالا در دسترس عموم قرار گرفته‌اند شامل ۳۵۰۰ صفحه از اسرار داخلی آمریکا هستند که در قالب یادداشت، دست‌نوشته و اسناد در وب‌سایت کتابخانه ریاست‌جمهوری کلینتون نگهداری می‌شده‌اند.

در این مجموعه اسناد سری، مدارکی از دفتر مطبوعاتی هیلاری کلینتون وجود دارد که به تلاش‌های ناکام وی در دوره ریاست‌جمهوری همسرش برای اصلاح بخش بهداشت و درمان در اوایل دهه ۱۹۹۰ مربوط است.

از دیگر اسناد فاش شده مربوط به آن دوران، اسناد و یادداشت‌های مربوط به امنیت ملی هستند که به چالش‌های مهم سیاست خارجه آمریکا در آن زمان اشاره دارند و از جمله‌ آنها می‌توان به ناآرامی‌های هاییتی، واکنش کند به وحشی‌گری در رواندا و حملات تروریستی پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اشاره کرد.

اما دوستان و دشمنان هیلاری کلینتون این پرونده‌ها را به این امید مورد بررسی قرار می‌دهند که نقش وی را در دوره ریاست‌جمهوری همسرش مورد بازبینی قرار دهند چون اطلاعات جدید خواهد توانست بر شهرت او که سودای بازگشت به کاخ سفید را در سر دارد، تاثیر مهمی بگذارد.

این مدارک، ۱۳ سال پس از ترک کاخ سفید توسط کلینتون‌ها منتشر می‌شود چون بر اساس قانون آمریکا، رئیس‌جمهوری این اجازه را دارد که تا ۱۲ سال از انتشار اسناد مربوط به دوره ریاست‌جمهوری خود جلوگیری کند.