گروه بین‌الملل- قیمت مصرف‌کننده در حوزه یورو در ماه ژانویه بیش از پیش‌بینی‌های اولیه افزایش یافت. این مساله فشار بر بانک مرکزی اروپا را برای اتخاذ اقداماتی به منظور کنترل تورم پایین و تقویت رشد اقتصادی کاهش می‌دهد. به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا دیروز، دوشنبه، اعلام کرد قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه با نرخ سالانه ۸/۰ درصد رشد کرده است. دفتر آمار اتحادیه اروپا در برآورد اولیه خود در تاریخ ۳۱ ژانویه نرخ تورم را ۷/۰ درصد اعلام کرده بود. با این وجود نرخ تورم برای چهارمین ماه متوالی کمتر از یک درصد است. این در شرایطی است که بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم را اندکی کمتر از ۲ درصد نگه دارد.

براساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، قیمت انرژی در ماه ژانویه با نرخ سالانه ۲/۱ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم بدون درنظر گرفتن قیمت انرژی و مواد غذایی از ۷/۰درصد به ۸/۰ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، اعلام کرده است گرچه نشانه‌ای از تنزل قیمت‌ها در حوزه یورو وجود ندارد، اما سیاست‌گذاران این بانک آماده‌اند درصورت وخیم‌تر شدن چشم‌انداز قیمت‌ها به برنامه‌های محرک اقتصادی بیفزایند.

او پس از نشست گروه ۲۰ در سیدنی گفت:«هیچ‌گونه نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر این که مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها، خرید را به تعویق می‌اندازند. به بیان دیگر، ما آنچه را که به عنوان تنزل قیمت‌ها تعریف می‌شود، مشاهده نکرده‌ایم.»