گروه بین‌الملل- وزارت دفاع آمریکا قصد دارد با هدف کاهش هزینه‌های دفاعی در مواجهه با ریاضت اقتصادی دولت، ارتش آمریکا را به‌طور بی‌سابقه‌ای کوچک‌تر کند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، انتظار می‌رود که چاگ‌هیگل، وزیر دفاع آمریکا در مواجهه با ریاضت اقتصادی دولت اوباما، کاهش حجم ارتش آمریکا را به کوچک‌ترین میزان آن تا پیش از جنگ جهانی دوم پیشنهاد دهد. این پیشنهاد در پیش‌نویس بودجه ۲۰۱۵ پنتاگون که روز گذشته ارائه گردید، مطرح شد. در این راستا، پنتاگون می‌خواهد در سال‌های آتی تعداد نیروهای ارتش آمریکا را از ۵۴۰ هزار تن به ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار تن کاهش دهد. این میزان، کمترین تعداد ارتش آمریکا تا سال ۱۹۴۰ را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این پنتاگون قصد دارد تا هواپیماهای «تاندربولتز‌ای ۱۰» را که برای هدف قرار دادن تانک‌های شوروی سابق در اروپای غربی طراحی شده بودند و همچنین هواپیمای شناسایی بلند پرواز «لاکهید یو ۲» را از سرویس خارج کند. بر اساس پیش‌نویس بودجه سال جاری پنتاگون، نیروی دریایی آمریکا اجازه خواهد داشت ۱۱ ناو هواپیمابر خود را حفظ کند و به دنبال ساخت دو ناوشکن و دو زیردریایی تهاجمی نیز باشد. این در شرایطی است که جنگنده رادارگریز «اف ۳۵» همچنان در میان برنامه‌های بودجه‌ای پنتاگون قرار دارد. این بودجه پیشنهادی با توافقی که بین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و کنگره در ماه دسامبر به دست آمد مطابقت دارد و هزینه‌ای ۴۹۶ میلیارد دلاری را برای سال مالی ۲۰۱۵ پیش‌بینی می‌کند.

در صورت کوچک‌تر شدن ارتش آمریکا، توانایی این کشور برای حضور نیروهایش در دیگر کشورها کاهش خواهد یافت اما توانایی دفاع از خود، همچنان در سطحی بالا باقی خواهد ماند. هرچند این طرح در کنگره با مخالفت‌هایی رو به رو خواهد شد اما مقامات معتقدند که روسای ستادهای مشترک ارتش از این طرح حمایت می‌کنند.

پیش از این نیز در زمان لئون پانه‌تا چنین طرحی پیش‌بینی شده بود که در مقیاس بیشتری نسبت به طرح فعلی قصد داشت ارتش آمریکا را کوچک کند. در طرحی که پانه‌تا ارائه کرده بود تنها ۱۰۰ هزار سرباز قرار بود که در ارتش آمریکا خدمت کنند. این طرح در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به شدت مورد انتقاد نامزد جمهوریخواهان یعنی میت رامنی قرار گرفته بود و از آن به عنوان ضعف دولت اوباما یاد شده بود.

هم‌اینک نیز جمهوریخواهان یکی از مخالفان سر سخت کوچک شدن ارتش آمریکا هستند و این موضوع را برای حضور آمریکایی‌ها که در دیگر کشورها به عنوان نیروی نظامی خدمت می‌کنند مضر می‌دانند.