مذاکرات ژنو رسما شکست خورد

گروه بین‌الملل- مذاکرات بحران سوریه که با حضور نمایندگانی از دولت و شورشیان مخالف این کشور در ژنو در جریان بود، دیروز چند دقیقه پس از شروع، به طور غیرمنتظره‌ای خاتمه یافت. هر دو طرف در مذاکرات ژنو ۲ بر مواضع خود پافشاری کردند.

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است که هنوز تاریخی برای دور سوم مذاکرات تعیین نشده است. وی از مردم سوریه به‌خاطر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ژنو عذرخواهی کرد.

پیشتر گفته شد که در آخرین روز از مذاکرات ژنو قرار است ابراهیمی با طرف‌های درگیر جنگ داخلی این کشور دیدار کند.

هدف نماینده سازمان ملل از این دیدارها، زنده نگه داشتن مذاکرات صلح ژنو بود. در دومین دور گفت‌وگوهای ژنو هیچگونه پیشرفتی حاصل نشد و ابراهیمی به شکست در این مورد اذعان کرد.

به گفته تحلیلگران، حداکثر چیزی که سازمان ملل می‌تواند انتظار داشته باشد، تعهد طرفین به بازگشت به دور بعدی مذاکرات است.

اولین دور مذاکرات در ماه ژانویه به توافق شکننده‌ای منجر شد که بر اساس آن قرار شد کمک‌های امدادی به شهر حمص برسد و غیرنظامیان از این شهر خارج شوند.

دور دوم مذاکرات صلح ژنو از چهار روز پیش با میانجیگری سازمان ملل در ژنو آغاز شد.

هدف از مذاکرات ژنو جلب توافق دوطرف درگیر در جنگ سوریه با فراهم کردن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم جنگ‌زده این کشور و در نهایت، قبول راهی برای پایان دادن به این جنگ بود.

بحران سیاسی سوریه سه سال پیش آغاز شد و تا کنون بیش از یکصد هزار کشته بر جای گذاشته است.

در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در اولین ملاقات از رشته ملاقات‌هایش با سران کشورهای متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه با ملک عبدالله، پادشاه اردن دیدار کرده است.

اوباما می‌خواهد به سران این کشورها در مورد حمایت آمریکا اطمینان دهد.

باراک اوباما متعهد شده که یک وام یک میلیارد دلاری به اردن بدهد و کمک پنج ساله به این کشور را تمدید کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا ظرف دو هفته آینده با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم دیدار می‌کند و در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) نیز به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

اوباما گفته است که در حال بازنگری در سیاست آمریکا در مورد سوریه است.

کشورهای منطقه خاورمیانه نگران بهبود روابط آمریکا و ایران هستند.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه از طریق جنگنده‌های اف ۱۶ و سامانه‌های موشکی پاتریوت در اردن را نقض قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش پایگاه اینترنتی پانوراما، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «اما بونینو»،همتای ایتالیایی خود اعلام کرد: «اخیرا اخباری از سوی رسانه‌های غربی منتشر شده است که نشان می‌دهد بررسی‌های جدی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه از طریق استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت و جنگنده‌های اف ۱۶ در اردن وجود دارد».

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هر گونه تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه از طریق جنگنده‌های اف ۱۶ و سامانه‌های موشکی پاتریوت در اردن نقض قوانین بین‌المللی است.

پیشتر نیز روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد که پیشنهادهایی از سوی آمریکا برای مسلح کردن مخالفان سوری و ایجاد منطقه محدود پرواز ممنوع بر فراز سوریه وجود دارد.

اخیرا آمریکا تعدادی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و جنگنده‌های اف ۱۶ را جهت مشارکت در رزمایش‌های سالانه‌ به اردن فرستاد و اعلام کرد که این تجهیزات تا پس از پایان رزمایش‌ها نیز در اردن باقی می‌ماند.