گروه بین‌الملل- معترضان ضد دولتی در بوسنی در جریان تظاهرات‌ خود، ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان ریاست جمهوری را به آتش کشیدند و با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. به گزارش «ایسنا»، این اعتراضات ناشی از نارضایتی فزاینده مردم بوسنی نسبت به بیکاری و انفعال سیاسی است که سومین روز ناآرامی‌های داخلی در بوسنی را رقم زده است. این ناآرامی‌ها از زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ در بوسنی بدترین ناآرامی‌ها در این کشور بوده است. مقام‌های بوسنی می‌گویند در ناآرامی‌های خشونت‌بار روز جمعه حدود

۲۰۰ تن مجروح شدند و بخشی از اسناد آرشیو ملی این کشور هم از بین رفت. معترضان با حمله به کاخ ریاست جمهوری در سارایوو و آتش زدن آن، باعث سوختن مدارکی شدند که به جنگ اول جهانی مربوط می‌شد. این اعتراضات عمدتا در نیمه متعلق به بوسنیاک‌ها (مسلمان بوسنی) محدود بود اما بر شدت آن افزوده شد تا ساعت هفت عصر روز جمعه معترضان در سه شهری که کانون اعتراضات بود، از جمله سارایوو عمدتا متفرق شدند اما نیروهای پلیس همچنان در منطقه اعتراضات حضور داشتند. به دنبال این اعتراضات همه فروشگاه‌ها بسته شده و خیابان‌ها مملو از شیشه‌های شکسته و اشیای تخریب شده بود. چند ساعت پیش از آن پلیس شهر سارایوو به سوی معترضان که تعداد آنها چند هزار تن بود و اقدام به آتش زدن مقر ساختمان دولت منطقه‌ای و همچنین بخشی از ساختمان ریاست جمهوری کشور کرده بودند، از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

این ساختمان متعلق به دولت منطقه‌ای تا عصر روز جمعه همچنان در آتش می‌سوخت. معترضان نیز تلاش کردند تا راه خود را به داخل ساختمان ریاست جمهوری باز کنند اما نیروهای ویژه پلیس با استفاده از ماشین آبپاش جلوی آنها را گرفتند. اما در نهایت برخی از معترضان توانستند ساختمان را به آتش بکشند. نزدیک به ۱۴۵ تن در جریان اعتراضات در شهر سارایوو از جمله افسران پلیس مجروح شدند، با این حال مقام‌های دولتی میزان زخمی‌ها را ۲۰۰ تن برآورد می‌کند.

همچنین چند هزار معترض نیز در شهر موستار واقع در جنوب بوسنی دو ساختمان متعلق به دولت منطقه‌ای را مورد حمله قرار دادند و ساختمان شهرداری را نیز آتش زدند. این در شرایطی است که پلیس علیه این معترضان مداخله نکرد.

در شهر توزلا که زمانی قلب صنعتی شمال بوسنی به حساب می‌آمد، معترضان تظاهراتی در اعتراض به بسته شدن کارخانه‌ها برگزار کردند که به خشونت کشیده شد. معترضان دو ساختمان متعلق به مقامات محلی را با سنگ مورد حمله قرار دادند و آتش زدند و در عین حال با نیروهای پلیس درگیر شدند. برخی از افراد که به دنبال این آتش‌سوزی‌ها در آتش گرفتار شده بودند، مجبور به بیرون پریدن از پنجره‌ها شدند. برخی معترضان نیز از ساختمان شهرداری شهر توزلا اقدام به غارت کامپیوترها کردند و به فروشگاه‌های محلی نیز که در داخل ساختمان بودند، دستبرد زدند. در شهر سارایوو دو خودرو و یک ایستگاه نگهبانی پلیس در مقابل ساختمان ریاست جمهوری آتش زده شد و دود سیاهی به دنبال این آتش‌سوزی منطقه را فرا گرفت. یک ساختمان دولتی در مرکز شهر زنیکا نیز آتش زده شد و حدود ۵۵ تن از جمله ۲۳ افسر پلیس مجروح شدند.