گروه بین‌الملل- تعداد بیکاران اسپانیا دوباره در ماه ژانویه افزایش یافت، زیرا کارفرمایان کارگرانی را که برای فصل خرید کریسمس استخدام کرده بودند، از کار برکنار کردند. با این وجود، آهنگ این افزایش کند شده است که این مساله نشان می‌دهد بحران مشاغل به‌زودی بهبود خواهد یافت. به گزارش دویچه‌وله، وزارت کار اسپانیا اعلام کرد تعداد افرادی که به عنوان بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند در ماه ژانویه حدود ۱۱۳ هزار نفر افزایش یافته، زیرا قراردادهای شغلی موقت دوره کریسمس منقضی شده است.

براساس گزارش وزارت کار اسپانیا، این اولین افزایش تعداد بیکاران از ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ تاکنون و کمترین میزان رشد برای ماه ژانویه از سال ۲۰۰۷ تاکنون است. درحال حاضر ۸/۴ میلیون نفر به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به ژانویه سال ۲۰۱۳ به اندازه ۱۶۶۳۴۳ نفر کاهش یافته است. انگراسیا هیدالگو، وزیر کار اسپانیا، می‌گوید:«با وجود افزایش نرخ بیکاری در ماه ژانویه، اما همچنان گرایش عمده در بازار کار رو به بهبود است، زیرا اقتصاد اسپانیا رو به بهبود است.»

این در شرایطی است که نرخ بیکاری در اسپانیا بسیار بالاتر از نرخ بیکاری در دیگر کشورهای حوزه یورو به جز یونان است. بحران بیکاری در اسپانیا پس از فروپاشی بازار مستغلات در سال ۲۰۰۸ که کشور را در طولانی‌ترین رکود تاریخی خود فروبرد، رخ داد. با این وجود، چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا تابستان گذشته از رکود خارج شد و در فصل‌های سوم و چهارم به ترتیب ۱/۰ و ۳/۰ درصد رشد کرد.

در ماه ژانویه بخش نه چندان قدرتمند ساخت و ساز اسپانیا بیش از ۳ هزار شغل ایجاد کرده است که این مساله نشان‌دهنده بهبود در این بخش است. اما، بیش از صد هزار نفر از بخش خدمات خارج شده‌اند و در بخش‌های کشاورزی و صنایع به ترتیب ۳۵۰۰ و ۸ هزار نفر بیکار شده‌اند.