افزایش قدرت بشار اسد از نظر آمریکایی‌ها

گروه بین‌الملل- رئیس اطلاعات ملی آمریکا گفت، قدرت رئیس‌جمهوری سوریه در سال گذشته میلادی افزایش یافته و وی از توافق حاصله برای انهدام زرادخانه‌ تسلیحات شیمیایی‌اش سود برده است. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا همچنین هشدار داد که ناآرامی‌ها در سوریه به زمینه مناسبی برای گروه‌های شبه‌نظامی به‌منظور حمله به خارج از این کشور تبدیل شده است. وی در سخنرانی خود پیش از جلسه کمیته اطلاعات کاخ سفید گفت: اسد به خاطر توافقش با انهدام تسلیحات شیمیایی کشورش در سال گذشته میلادی قدرت بیشتری به دست آورده است. وی افزود: ممکن است ناآرامی‌های سوریه برای مدت نامحدودی به شدت ادامه یابد و منجر به نوعی «بن‌بست دائمی» شود که نه دولت و نه مخالفان سوری قادر به غلبه بر یکدیگر نباشند.

کلپر همچنین هشدار داد که این ناآرامی‌ها در سوریه به زمینه مناسبی برای گروه‌های شبه‌نظامی به‌منظور حمله به خارج از این کشور تبدیل شده است.

وی افزود: ما نگرانیم که سازمان القاعده از سوریه برای سربازگیری افراد استفاده کند و ظرفیت حمله نه تنها در داخل بلکه خارج از سوریه را نیز توسعه دهد. دولت آمریکا و قانون‌گذاران این کشور مدعی هستند که دولت اسد نه تنها پیشرفت در مذاکرات صلح ژنو را که از ماه گذشته میلادی آغاز شده، مسدود کرده است بلکه انتقال خطرناک‌ترین مواد شیمیایی خود به بندر لاذقیه را نیز به تاخیر انداخته است و همین موضوع به شدت باعث نگرانی کنگره و دولت آمریکا شده است. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: دولت اوباما همچنان نسبت به مذاکرات صلح ژنو متعهد و معتقد است که این مذاکرات به افزایش فشار بین‌المللی به دولت اسد کمک می‌کند.

وی ضمن انکار این مساله که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار استراتژی جدیدی نسبت به سوریه شده است، گفت: تا زمانی که بحران انسانی حل شود و جنگ داخلی سوریه پایان یابد، کار ما تمام نمی‌شود.

دولت آمریکا امیدوار است تا مذاکرات صلح ژنو به رهبران مخالفان سوری میانه‌رو و مقام‌های سوریه اجازه دهد تا درباره یک دولت انتقالی که اسد در آن وجود ندارد، مذاکره کنند.

منتقدان می‌گویند، بعید به نظر می‌رسد که چنین مذاکراتی موفقیت آمیز باشد مگر آنکه اسد از طریق نظامی ضعیف شود و انگیزه‌ای برای مذاکره پیدا کند.

از سوی دیگر، برخی مسوولان آمریکایی گفتند که «رابرت فورد» سفیر آمریکا در سوریه از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، این مسوولان تاکید کردند که فورد اواخر ماه جاری میلادی از مقام خود کناره‌گیری کرده و خود را بازنشست می‌کند. هنوز علت کناره‌گیری فورد از مقام خود مشخص نیست و «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشد. برخی منابع نیز گفتند که قرار بود سفیر آمریکا در سوریه به قاهره برود و سفیر واشنگتن در مصر شود اما دولت موقت مصر با این اقدام مخالفت کرد.

این منابع افزودند که علت مخالفت مصر با تصمیم آمریکا برای انتقال فورد از سفارت آمریکا در دمشق به سفارت این کشور در قاهره نزدیکی وی به گروه‌های تندرو در خارومیانه و دامن زدن به ناآرامی‌ها در سوریه است.

بنا بر این گزارش، فورد که در عراق و الجزایر و نیز در سفارت آمریکا در قاهره فعالیت کرده است، سال ۲۰۱۱ به علت تهدیدات امنیتی مجبور به ترک سوریه شد و در سال ۲۰۱۳ در شمال سوریه با مخالفان سوری دیدار کرد.

در تحولی دیگر در رابطه با سوریه جمعی از مردم سوریه بار دیگر با برگزاری تظاهرات در مناطقی در دمشق حمایت خود را از ارتش این کشور برای مبارزه با تروریسم اعلام کردند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، جمعی از اهالی منطقه «النبک» واقع در ریف دمشق با برگزاری تظاهرات بار دیگر بر حمایت خود از ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کردند.

همچنین اهالی منطقه «اللوان» واقع در منطقه «کفر سوسه» در دمشق با برپایی راهپیمایی گسترده از نظام سوریه برای همکاری و هماهنگی با سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط جهت ارسال کمک‌ به تمامی مناطق قدردانی کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی از نیروهای ارتش نیز به‌دلیل مبارزه با گروه‌های تروریستی و برقراری امنیت و صلح در مناطق مختلف سوریه قدردانی کردند.

تجمع‌کنندگان همچنین بار دیگر حمایت خود را از طرح ارائه شده از سوی هیات اعزامی نظام سوریه به نشست ژنو ۲ اعلام کردند که اساس آن مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری جامعه جهانی برای مقابله با اقدامات تروریستی و حفظ وحدت، استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است. تظاهرکنندگان بار دیگر تاکید کردند که هیات اعزامی ائتلاف مخالفان سوریه به نشست ژنو ۲ نماینده ملت سوریه نبوده و این ائتلاف خواهان بازگشت امنیت به این کشور نیست.