گروه بین‌الملل- منابع آگاه مصری اعلام کردند، وکلای محمد مرسی درخواستی را به دادگاه ارائه خواهند کرد و در آن آزادی وی را به‌دلیل ابتلا به بیماری صرع خواستار خواهند شد. به گزارش «ایسنا»، رسانه‌های مصر اعلام کردند که جلسه محاکمه محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر روز چهارشنبه برگزار شد و او به اتهام درگیری‌های کاخ ریاست جمهوری محاکمه شد. این در شرایطی است که وکلای مدافع وی با اشاره به اینکه محمد مرسی، مبتلا به صرع است، درخواستی را به دادگاه مصر جهت تشکیل یک تیم پزشکی برای معاینه وی و آزادی مرسی از زندان ارائه ‌کرده‌اند.

این منابع تاکید کردند: وکلای مدافع مرسی با اشاره به اینکه وی در وضعیت جسمی نامساعدی قرار دارد، درخواستی را به دادگاه ارائه کرده‌اند و در آن صدور حکم اقامت اجباری برای مرسی به جای حبس در زندان را خواستار شده‌اند تا وی نیز در شرایطی مشابه شرایط حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر قرار بگیرد.

از سوی دیگر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: واشنگتن از این که خبرنگاران در مصر به‌دلیل بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان توسط نیروهای امنیتی مصری بازداشت می‌شوند، به شدت نگران است.

وی آزادی خبرنگاران شبکه خبری الجزیره که پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شدند، خواستار شد و افزود: آزادی بیان در مصر روند نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است، زیرا خبرنگاران مصری و خارجی و صاحب‌نظران به‌دلیل بیان نظرات و افکار خود هر روز در آماج سرکوب قرار گرفته‌اند و دستگیر می‌شوند.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی جدید مصر که به‌تازگی به همه پرسی گذاشته شد، از حقوق اساسی و آزادی بیان در این کشور حمایت شده است و دولت مصر مسوول اجرای این قانون و ضامن احقاق حق شهروندان است. کارنی تصریح کرد: ما مستقیما نگرانی خود را نسبت به وضعیت کنونی مصر به مقامات این کشور اعلام کردیم و از دولت مصر می‌خواهیم تا خبرنگاران، استادان و دانشجویانی را که بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

پیش‌تر نیز کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای بازداشت ۱۶ روزنامه‌نگار مصری و ۴ خبرنگار شبکه خبری الجزیره به اتهام تروریسم و تهدید امنیت ملی را به شدت محکوم کرد و آزادی این خبرنگاران را خواستار شد.