بیم‌ها و امیدها برای ژنو 2

گروه بین‌الملل- مهم‌ترین پرسشی که هم‌اکنون ناظران سیاسی مطرح می‌کنند به سرنوشت سوریه و ژنو ۲ باز می‌گردد. در این راستا نخست‌وزیر اردن اعتقاد دارد که بعید است این اجلاس از موفقیت زودهنگام برخوردار شود. به گزارش «ایسنا»، النسور می‌گوید: «نشست ژنو ۲ فورا به پایان بحران سوریه نخواهد انجامید اما آغاز‌گر سلسله مذاکراتی است که امید می‌رود به پایان بحران در این کشور کمک کند.» همزمان نچیروان بارزانی هم معتقد است که نتیجه مثبتی از ژنو۲ حاصل نخواهد شد. او در این خصوص گفت: «نتایج مثبتی از نشست

ژنو ۲ که برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود، انتظار نمی‌رود. افزون بر اینکه ارتش آزاد سوریه شایستگی حکمرانی در این کشور را ندارد.»

وی افزود: نشست ژنو ۲ فرصت خوبی برای ملت سوریه است تا سرنوشت خود را تعیین کند، اما من به شخصه نسبت به این نشست خوش‌بین نیستم. اوضاع سوریه نگرانی‌های زیادی برای عراق و به‌ویژه منطقه کردستان به وجود آورده است چون که حوادث سوریه تاثیر مستقیمی بر عراق و منطقه کردستان دارد.»

وی گفت: در هر صورت نباید به این گروه‌های مسلح اجازه داد که در سوریه قدرت گرفته و کنترل مناطق را به دست بگیرند. ارتش آزاد سوریه که سعی در سرنگونی نظام بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) دارد، شایستگی حکمرانی در این کشور را ندارد.

درگیری لفظی «معلم» با «بان‌ کی مون»

در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها در خصوص ژنو ۲ از بی‌نتیجه بودن حکایت دارد درگیری لفظی بین وزیر امور خارجه سوریه با دبیرکل سازمان ملل تا حدودی بر این پیش‌فرض‌ها صحه گذاشته است. به گزارش «ایلنا» زمانی که ولید المعلم در حال سخنرانی بود، بان کی مون قصد داشت که سخنان او را قطع کند که با واکنش معلم همراه شد. او در خصوص قطع سخنرانی‌اش رو به بان کی مون گفت: «شما در نیویورک زندگی می‌کنید و من در سوریه، بنابراین به زمان کافی برای توصیف بحران سه ساله نیاز دارم.» در همین حال، المعلم پس از آنکه بان کی مون برای دومین بار سخنرانی‌ وی را قطع کرد، از دبیرکل سازمان ملل خواست که اجازه دهد فقط یک جمله بیان کند و‌ بان کی مون نیز به وی گفت: «باید به وعده خود وفا کنید و فقط یک جمله بگویید.»

المعلم نیز پاسخ داد: «سوریه همیشه به وعده‌های خود وفا می‌کند.»

معلم پیش از این نیز ضمن انتقاد از دعوت نکردن از ایران در ژنو۲ گفته بود: «به نظر می‌رسد که آمریکا در تشکیل یک هیات مورد قبول از سوی مخالفان سوریه شکست خورده است و سازمان ملل نیز که به مخالفان داخلی سوریه دعوت نامه نفرستاده است تسلیم اعمال فشارهای غرب شده است.» معلم همچنین گفته بود حفظ نظام سوریه و اسد خط قرمزهای کشورش در برخورد با ژنو۲ است. این در شرایطی است که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در آغاز این نشست گفت: ژنو ۲ با چالش‌های زیادی روبه‌رو است که باید از آنها عبور کنیم.

ژنو ۲ فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است. اولین باری است که دولت و مخالفان سوریه برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند. این کنفرانس برای مردم سوریه است و وظیفه نجات سوریه ماموریت اصلی ما است. فراهم کردن مقدمات ژنو ۲ زمان طولانی برد که طی آن تعداد زیادی قربانی درگیری شدند. آنچه در سوریه رخ می‌دهد فاجعه‌ای است که ما با آن روبه‌رو هستیم. بیش از ۶ میلیون آواره سوری نیازمند کمک هستند.

بان کی مون در ادامه گفت: «باید معاهده ژنو یک که در آن بر تشکیل دولت دارای اختیارات کامل تاکید شده است، اجرایی شود. باید سوری‌ها یکدیگر را راضی کنند. خدمات عمومی باید ادامه داشته باشد. مسوولان دولت انتقالی باید آرمان‌های مردم کشور را محقق کنند. من به طرف‌های سوری جهت دستیابی به توافقی گسترده تکیه و اعتماد می‌کنم.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اما در سخنان خود گفت: «راهکار سیاسی راه خروج سوریه از بحران موجود است. ملت سوریه است که باید درباره این کشور تصمیم‌گیری کند. باید در قبال تروریسم در سوریه موضعی متحد اتخاذ کنیم. از همه کسانی که ژنو ۲ را تایید کردند به‌ویژه رئیس جمهوری آمریکا تشکر می‌کنم. سوری‌ها باید خودشان بحران را حل کنند و جایی برای راهکار خارجی وجود ندارد.»

با این وجود کری مدعی شد: «انقلاب در سوریه به شکل مسالمت‌آمیز آغاز شد و مردم تنها خواهان زندگی بهتر بودند اما این درخواست با خشونت رو به رو شد و متاسفانه دولت سوریه به شکل روز افزون به حملات خود علیه ملت ادامه داد و در این راه به هواپیما، بمب، موشک و سلاح‌های سنگین روی آورد که هزاران تن از مردم سوریه را به خاک و خون کشید.» با این شرایط برخی از ناظران اعتقاد دارند که حوادث سوریه زمانی رنگ خشونت به خود گرفت که نیروهای تندروی حامی القاعده وارد درگیری‌های این کشور شدند. بر اساس گفته‌های سازمان ملل تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.