گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته موافقت مشروط خود را با پس گرفتن طرح اصلاح دستگاه قضایی این کشور اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دیروز اعلام کرد که آماده است طرح اصلاح دستگاه قضایی ترکیه را به چند شرط، پس بگیرد.

اردوغان گفته است اگر احزاب مخالف از یک متمم قانون اساسی در خصوص هیات عالی قضات و دادستان‌ها حمایت کنند، دولت وی نیز لایحه پرمناقشه قضایی را پس می‌گیرد.

به گزارش روزنامه حریت، این اظهارات اردوغان یک روز پس از ابتکار عمل عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه و دیدارش با رهبران سه حزب مخالف در پارلمان به منظور حل و فصل اختلافات بر سر سیستم قضایی این کشور اعلام شد.

اردوغان در گردهمایی حزب خود در پارلمان گفت: اگر ما - دولت و مخالفان با یکدیگر- می‌توانیم این کار را انجام دهیم این می‌تواند یک دستاورد برای کشورمان باشد. من یک پیشنهاد کاملا شفاف دادم. تمامی گروه‌های پارلمانی این فرصت را دارند که در هیات عالی قضات و دادستان‌ها نماینده‌ای داشته باشند، همان‌طور که در شورای عالی رادیو و تلویزیون نماینده دارند. وی افزود: اگر ما بتوانیم به سرعت متمم قانون اساسی را با چند بند تصویب کنیم، می‌توانیم اقدام حقوقی را متوقف کنیم. در تحولی دیگر در ترکیه دادستان برکنار شده ترکیه که پیش از این ریاست پرونده فساد را برعهده داشت، دادخواستی علیه نخست‌وزیر این کشور به اتهام اقدام برای بی‌آبرو کردن، افترا و اتهامات بی‌مورد با هدف بی‌اعتبار کردن وی در انظار عمومی ارائه کرده است.

به گزارش «ایسنا»، زکریا اوز، دادستان برکنار شده ترکیه و مسوول بررسی پرونده فساد، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را به انجام یک کمپین برای بدنام کردم خود به صورت عمد متهم کرد و گفت که اردوغان از روزنامه صباح برای انتشار اخبار نادرست و جعلی علیه وی استفاده کرده است. وی به همراه جمال کارا و معمر آکاش یک دادخواست جنایی علیه اردوغان در دفتر دادستان عمومی استانبول ارائه کردند. این افراد اعلام کردند که این اخبار شامل اتهامات بی‌پایه و اساس غیرقابل اثبات هستند و با هدف بی‌اعتبار کردن دادستان‌ها در انظار عمومی منتشر شده‌اند. از دیگر سو خبرگزاری‌‌های ترکیه اعلام کردند که سه تن از سران القاعده که قصد ورود به سوریه را داشتند، در این کشور دستگیر شدند. ترکیه به‌تازگی به دلیل حضور القاعده در شهر الرقه در سوریه مرزهای خود را با این کشور مسدود کرده است.