گروه بین‌الملل- برگزاری همه‌پرسی در کشور مصر با دو جریان متضاد همراه شده است. یک جریان به رهبری دیکتاتور سابق این کشور که از مردم مصر خواسته است در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی شرکت کنند، جریان دیگر اما به اخوان‌المسلمین و طرفداران آنها باز می‌گردد که روزگذشته همزمان با برگزاری همه‌پرسی به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند. پایگاه اینترنتی الجزیره در این‌باره نوشت: همزمان با ادامه اعتراض‌ها و تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در نواحی مختلف مصر، مقامات مصری از آغاز روند همه پرسی قانون اساسی جدید خبر دادند. این در شرایطی است که گروه‌های مختلف اعلام کردند در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت نمی‌کنند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عملیات رای‌گیری در داخل مصر از صبح دیروز و با حضور شدید نیروهای امنیتی در مراکز و حوزه‌های رای‌گیری در استان‌های مختلف آغاز شد.

در همین راستا نیروهای امنیتی و ارتش مصر برای برقراری امنیت در جریان همه‌پرسی قانون اساسی که طی دو روز (تا امروز) انجام خواهد شد در نواحی مختلف مستقر شدند.

همچنین نیروهای امنیتی تمامی مقرهای کمیته‌های عمومی و مراکز و مقرهای انتخاباتی را که رای‌گیری در آنها صورت می‌گیرد، تحویل گرفتند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد: ۵۲میلیون مصری واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی قانون‌اساسی جدید هستند. وی افزود: تعداد مصری‌هایی که در خارج از مصر در همه‌پرسی قانون اساسی جدید مشارکت کردند از ۶۸۱ هزار تن که در ۱۳۸ هیات مصری ثبت‌نام کرده بودند به ۱۰۳ هزار تن می‌رسد. این در شرایطی است که در مقایسه با همه‌پرسی قانون اساسی مصر در سال ۲۰۱۲ که در خارج از کشور ۴۲ درصد در آن مشارکت کردند در قانون اساسی سال جاری در خارج از کشور ۱۵ درصد مشارکت داشتند.

این مقام مصری در خصوص کاهش تعداد شرکت‌کنندگان مصری در خارج از کشور در همه‌پرسی قانون اساسی جدید اعلام کرد که علت این امر میسر نبودن شرکت در رای‌گیری اینترنتی برای رای‌دهندگان بود؛ چون که در انتخابات و همه‌پرسی‌های سابق ۶۰ درصد از طریق اینترنتی در انتخابات شرکت کردند. همزمان «عمرو موسی»، رئیس کمیته ۵۰ نفره مسوول اصلاح قانون اساسی مصر با درخواست از مصری‌ها برای دادن رای مثبت به قانون اساسی جدید تاکید کرد که مشارکت در این رای‌گیری نشانگر احساس مسوولیت افراد است. اخوان المسلمین اما در بیانیه‌ای از مصری‌ها خواست تا همه‌پرسی را که از آن با عنوان «همه پرسی خون و ویرانی» یاد کرد، تحریم کنند. در این راستا خبر می‌رسد که روزگذشته حامیان این گروه به برخی مقرهای رای‌گیری حمله کردند و در این ارتباط دو حوزه رای‌گیری تعطیل شد.