گروه بین‌الملل- روزنامه «دیلی‌میل» انگلیس مدعی شده است که پس از شوهرعمه رهبر کره‌شمالی که اعدام شد، حالا همسر او یعنی عمه کیم جونگ اون هم مرده است. در این خصوص این روزنامه مدعی شده است که درخصوص نحوه فوت او گمانه‌زنی‌های فراوانی شده است؛ از «سکته قلبی» تا «خودکشی». گفته می‌شد که «کیم کیونگ هویی»، عمه رهبر کره‌ شمالی مدت‌های مدیدی بود که با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کرده است. او پس از مرگ شوهرش به جز یک بار که از اعدام همسرش توسط برادرزاده خود دفاع کرده بود دیگر در انظار عمومی ظاهر نشد و همین موضوع باعث تقویت گمانه‌زنی‌ها در خصوص خودکشی او شده است. «هویی» پس از خودکشی دخترش در پاریس به شدت افسرده شد و به گفته روزنامه «چوسون ایلبو» چاپ کره‌جنوبی، به الکل و مواد مخدر روی آورد.

یکی از اساتید دانشگاه «واسدا» توکیو و یکی از مقام‌های مسوول در امور کره‌شمالی گفت: «ناپدید شدن کیم جونگ هویی باعث ایجاد مشکلات سیاسی در پیونگ‌یانگ می‌شود. کیم جونگ اون تلاش می‌کند تا مدتی به عدم حضور عمه‌اش سرپوش بگذارد تا بتواند قدرت سیاسی خود را مستحکم کند.»

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها، «کره هرالد » دیگر روزنامه کره‌ای در گزارشی تحلیلی نوشت: بسیاری اعتقاد دارند که کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی زمانی دست به پاکسازی خاندان تائک زد که این خاندان به چین نزدیک شده بود. رابطه چین با کره‌شمالی، در عین مراوده با این کشور، انتقادی است.

در همین راستا، «دا ژیا جانگ»، مدیر موسسه مطالعات آسیای شرقی می‌گوید که اعدام نفر دوم کره‌شمالی را باید در راستای این موضوع ارزیابی کرد که رهبر کره‌شمالی تمایلی به حل شدن مسائل دیپلماتیک ندارد. این روزنامه همچنین در مطلبی جداگانه به نقل از منابع داخلی در کره‌شمالی مدعی شده است که ارتش این کشور پس از مرگ «تائک» شوهر عمه رهبر کره‌شمالی در حال بازسازی مجدد است.

گفته می‌شود که تمام نزدیکان به تائک، نفر دوم پیونگ یانگ در زمان زمامداری «ایل پدر» اعدام شده‌اند. برخی کارشناسان نیز بازسازی تازه ارتش کره‌شمالی را در این راستا ارزیابی می‌کنند.