فلوجه به دست نیروهای القاعده افتاد

گروه بین‌الملل- درگیری بین متحدان القاعده با ارتش عراق به سقوط فلوجه انجامید. رویترز گزارش می‌دهد که نیروهای عراقی قصد دارند برای بازپس‌گیری این شهر از خمپاره‌های سنگین‌تری استفاده کنند. شبکه خبری اسکای نیوز عربی اعلام کرد، شهر فلوجه در غرب عراق از کنترل دولت خارج شده و به دست القاعده افتاده است. خبرگزاری فرانسه نیز با تایید این خبر گفت که نیروهای القاعده توانستند با پیشروی به شهر فلوجه این شهر را به اشغال خود درآورند.

در همین راستا منابع عراقی اعلام کردند که اعضای گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» شماری از سربازان لشکر ۵۳ ارتش عراق در فلوجه را به اسارت گرفتند و یک ساختمان در این شهر را به‌طور کامل منهدم کردند.

علاوه‌بر این القاعده پادگان «المزرعه» متعلق به ارتش عراق را در فلوجه به محاصره خود درآورده است. شبکه اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد که بالگردهای ارتش عراق مرکز فلوجه را بمباران کردند. یک منبع پزشکی نیز اعلام کردند که در این درگیری‌ها دو تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

این در شرایطی است که محمد البجاری، سخنگوی تحصن‌کنندگان در الفلوجه اعلام کرد این خبر صحت ندارد و گروه‌های قبیله‌ای بر این شهر سلطه پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر، شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد: درگیری میان نیروهای عراقی با گروه‌های مسلح در استان الانبار به اطراف بغداد، پایتخت عراق کشیده شده است و افراد مسلح وابسته به القاعده تلاش کردند تا به زندان ابوغریب حمله کنند. همچنین به گفته منابع امنیتی عراق در درگیری‌های نیروهای امنیتی با القاعده سه تن از سربازان در یک ایست بازرسی کشته شدند.

همچنین نیروهای امنیتی موفق شدند حمله دیروز القاعده به زندان ابوغریب را که تلاش می‌کردند زندانیان این زندان را آزاد کنند، ناکام بگذارند.

کشته شدن غیرنظامیان

در پی درگیری نیروهای قبایل استان الانبار با نیروهای القاعده ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. به گزارش «ایسنا»، در درگیری‌هایی که روز جمعه میان اعضای قبایل استان الانبار که از سوی نیروهای پلیس عراق حمایت می‌شوند با افراد مسلح وابسته به القاعده که لباس‌های سیاه و پرچم القاعده را حمل می‌کردند، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. بنا به گفته احمد ابوریشه، رییس گروه بیداری عراق در این درگیری‌ها نیروهای قبایل عراقی توانستند افراد مسلح را از شماری از شهرها خارج کنند. یک منبع در وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که در درگیری‌های دو شهر فلوجه و الرمادی دست‌کم ۳۲ غیرنظامی کشته شدند. این در شرایطی است که ۶۲ تن از اعضای القاعده و گروه دولت اسلامی عراق و شام نیز در این درگیری‌ها کشته شدند. این منبع در ادامه اعلام کرد که در میان کشته‌ها و زخمی‌ها اجساد چند زن و کودک نیز به چشم می‌خورد. منبع مذکور همچنین اعلام کرد که در درگیری‌های مذکور که از روز پنجشنبه آغاز شده ۷۱ تن از اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام از جمله ابو عبدالرحمان البغدادی، رهبر القاعده کشته شدند. در همین حال ایاد علاوی، نخست‌وزیر سابق عراق اعلام کرد که پایان دادن به وجود گروه‌های مسلح در الانبار بدون راهکار سیاسی غیرممکن است. او همچنین از دولت عراق خواست تا مفهوم آشتی ملی را به رسمیت بشناسد و تمامی نیروهای ارتش را از شهرهای الرمادی و الفلوجه خارج کند.

علاوی همچنین دولت عراق را به مذاکره با تظاهرکنندگان صلح طلب فراخواند. این مسوول عراقی در ادامه گفت: آزادی زندانیان بیگناه در حال حاضر در کاهش ناآرامی‌ها و تقویت ارتش برای رویارویی با گروه‌های تندرو چون القاعده سهیم خواهد بود. در همین حال، جمعی از گروه‌های سیاسی و احزاب پارلمانی عراق خواهان برگزاری نشستی فوق‌العاده در پارلمان شدند تا وضعیت استان الانبار بررسی شود.