صلح در سوریه منوط به توقف فعالیت‌‌های تروریستی است

گروه بین‌‌الملل- سخنان رهبر کاتولیک‌‌های جهان درخصوص وضعیت تاسف‌‌بار سوریه با واکنش مثبت رئیس‌جمهوری این کشور همراه شد. به گزارش «ایلنا»، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در نامه‌ای به پاپ «فرانسیس اول» رهبر مسیحیان جهان، مبارزه با تروریسم را عامل موفقیت هرگونه راه‌حل برای بحران سوریه دانست. اسد در این نامه که توسط «جوزف سوید» وزیر مشاور در دولت سوریه به «پترو پارولین» اسقف اعظم و نخست‌وزیر واتیکان تحویل داده شد، تشکر رهبران و ملت سوریه را از موضع‌گیری‌های پاپ درباره اوضاع سوریه و موضع روشن‌ وی درباره تجاوز به این کشور، ابلاغ کرد.

پیش از این فرانسیس اول نسبت به حضور تندروها در سوریه هشدار داده بود. فرانسیس اول در سخنرانی پیش از سال نو میلادی از تمامی رهبران جهان خواسته بود تا برای حل بحران سوریه و کاهش رنج‌های مردم این کشور دعا کنند. بیشتر نیروهای تندرو از سوی عربستان‌سعودی و قطر حمایت می‌‌شوند.

در این راستا اسد در نامه‌اش تاکید کرد که حل بحران در سوریه از طریق گفت‌و‌گوی ملی میان سوری‌ها و با رهبری سوریه و بدون دخالت خارجی صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهوری سوریه ملت این کشور را تنها صاحب حق قانونی برای تعیین آینده کشور و انتخاب رهبران آن از طریق صندوق‌های رای دانست.

او تاکید کرد که با توجه به این اصل، دولت سوریه آمادگی خود را برای مشارکت در کنفرانس بین‌المللی ژنو۲ اعلام می‌کند.

اسد در نامه خود به پاپ تاکید کرد که مبارزه با تروریسم که شهروندان سوری را هدف قرار داده، در موفقیت هرگونه راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران در سوریه تعیین‌کننده است.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین پایان تروریسم در سوریه را منوط به توقف هرگونه حمایت نظامی، مادی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی توسط کشورهای حامی توریسم در سوریه دانست.

او پایان تروریسم در سوریه را مشروط به توقف پناه دادن و آموزش تروریست‌ها توسط برخی کشورهای همسایه سوریه و دیگر کشورهای منطقه و خارج از منطقه دانست. در نامه اسد به پاپ همچنین آمده است که دولت سوریه بر انجام وظایف قانونی خود در حمایت از همه شهروندان سوری از هر دین و نژاد در مقابل جنایت‌های باندهای تکفیری اصرار دارد؛ باندهایی که منازل شهروندان، مدارس و عبادتگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند.

تاخیر در انهدام تسلیحات شیمیایی

در شرایطی که نامه رئیس‌جمهوری سوریه خبر نخست سایت‌‌های خبری بود همزمان اعلام شد که آب‌وهوای نامساعد و سرمای بی‌‌سابقه باعث شده است انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه با تاخیر مواجه شود. به نوشته سایت «نیوز»، قرار بود مواد شیمیایی و تسلیحات شیمیایی سوری در یک کشتی آمریکایی تا ۳۱دسامبر منهدم شود، اما به‌دلیل بدی آب‌وهوا این امر به اوایل ژانویه سال۲۰۱۴ میلادی موکول شده است.

«فرانز کراوینکلر»، یکی از مسوولان انهدام تسلیحات شیمیایی گفت: «آب‌وهوای متغیر و غیرقابل اطمینان دلیل اتخاذ این تصمیم است».

سوریه در ماه اوت طی توافقی با ایالات‌متحده و بنا به پیشنهاد روسیه حاضر به انهدام مواد شیمیایی خود شده است.

گفته می‌‌شود که نزدیک به ۲۰تن مواد شیمیایی برای انهدام به یک کشتی آمریکایی منتقل شده است. این مواد شیمیایی عمدتا برای گاز سارین کاربرد دارد.

یک دیپلمات روسی در این‌‌باره می‌‌گوید: «تاخیر در انهدام این تسلیحات تنها گزینه ما است. شرایط متعددی وجود داشته که این تاخیر را الزامی کرده، اما مهم‌ترین دلیل آن بدی آب‌وهوا و سرمای بی‌‌سابقه است».

به نوشته این سایت مهم‌ترین انبار شیمیایی سوریه در انبار لاذقیه بوده که بیشتر مواد از آن خارج شده است.

به گفته کارشناسان، فرآیند انهدام این مواد شیمیایی بسیار خطرناک کاری زمان‌‌بر است و تا اواسط سال۲۰۱۴ میلادی زمان خواهد برد. براساس گفته‌‌های «اولانف»، این دیپلمات روسی، کشتی‌‌هایی از چین و روسیه نیز در انهدام این مواد شیمیایی یاریگر ایالات‌متحده خواهند بود.