انفجار مهیب در مصر

گروه بین‌الملل- انفجار در ساختمانی مربوط به دستگاه امنیتی مصر در شمال این کشور به کشته شدن ۱۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۳۰ نفر منجر شده است. بی‌بی‌سی گزارش کرده است که به گفته منابع امنیتی و رسانه‌های دولتی مصر این انفجار در شهر منصوریه از استان دقهلیه، در شمال قاهره بسیار شدید بوده و به ریزش بخشی از ساختمان منجر شده است. درباره احتمال افزایش تلفات این انفجار ابراز نگرانی شده است. هنوز مشخص نیست دلیل این انفجار چه بوده است، تنها یک گزارش عامل آن را بمب‌گذاری در یک خودرو عنوان کرده است.

هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را نپذیرفته است اما به گزارش خبرگزاری منا در مصر، حازم ببلاوی، نخست وزیر موقت مصر، گروه اخوان‌المسلمین را «گروهی تروریستی» خوانده است. به گزارش «ایلنا» جماعت «اخوان‌المسلمین» مصر اما با صدور بیانیه‌ای انفجار مرگبار شهر «المنصوره» را محکوم کرد.

به گزارش المصری الیوم، اخوان‌المسلمین در این بیانیه انفجار ساختمان اداره امنیت استان «الدقهلیه» در شهر المنصوره را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که جماعت اخوان‌المسلمین این اقدام را حمله مستقیم به وحدت ملت مصر می‌داند.

اخوان‌المسلمین در این بیانیه خواستار تحقیق فوری درباره حادثه المنصوره و تحویل عاملان این جنایت به عدالت شد.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از زخمی شدن رییس اطلاعات استان دقهلیه است.

به گفته مقام های امنیتی مصر انفجار ساعت ۱:۱۰ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی رخ داد و دست کم ۱۰۰ نفر بر اثر آن زخمی شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها بر اثر این انفجار پنجره ساختمان‌های اطراف فرو ریخته و ارتعاش ناشی از آن تا ۲۰ کیلومتری محل حادثه حس شده است.

در پی برکناری محمد مرسی رییس جمهوری اسلامگرای مصر به دست ارتش کشور، حملات گروه‌های مسلح علیه نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

از تابستان و زمان برکناری مرسی، حامیان او با برپایی تظاهرات عمومی خواستار آزادی او شده‌اند. محمد مرسی اولین رییس جمهوری مصر بود که در انتخاباتی دموکراتیک به قدرت رسید. بیش از ۲۰۰۰ عضو گروه اخوان‌المسلمین از آن زمان دستگیر شده‌اند و ۴۵۰ نفر از آنها در اعتراض به «رفتار غیرانسانی» از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. محمد مرسی در حال حاضر با سه دادگاه جداگانه برای بررسی اتهامات مربوط به دوران زمامداری‌اش روبه‌رو است. اولین دادگاه او در چهارم نوامبر برگزار شد اما به ۸ ژانویه موکول شد.

ممنوع‌الخروج شدن قرضاوی

دادستان کل مصر پدر معنوی اخوان‌المسلمین را در فهرست افراد تحت نظر و ممنوع‌الخروج قرار داد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، هشام برکات، دادستان کل مصر نام یوسف القرضاوی، عضو سابق هیات علمای برجسته الازهر و پدر معنوی اخوان‌المسلمین و همچنین تمام متهمان فرار از زندان وادی نطرون در سال ۲۰۱۱ را در فهرست افراد ممنوع‌الخروج و تحت نظر قرار داد.

در همین راستا، منابع قضایی مصر اعلام کردند، این دستور دادستانی کل با این هدف است که این «متهمان فراری» به محض آنکه وارد کشور شدند، بازداشت شوند.

در میان متهمان پرونده فرار از زندان وادی نطرون در جریان انقلاب ۲۰۱۱ ، نام محمد مرسی،‌ رییس‌جمهوری برکنار شده مصر و محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و ۳۴ تن از دیگر رهبران اخوان‌المسلمین و چند تن از اعضای جنبش حماس نیز دیده می‌شود.