این‌بار مرگ در خانه کلاشنیکف را زد

گروه بین‌الملل- «کلاشنیکف» افتخار روسی‌ها بوده و هست. چه اسلحه‌‌اش و چه خودش. بیشتر مردم روسیه برتری تسلیحاتی خود در برابر اسلحه‌های قوی‌تر مانند ژ-۳ را مدیون «میخاییل کلاشنیکف» می‌دانند. سی‌ان‌ان می‌نویسد: کلاشنیکف پس از سال‌ها دست و پنجه‌نرم کردن با یک بیماری سخت از دنیا رفت. به نوشته این سایت، سازنده اسلحه «آ.ک ۴۷» صبح دوشنبه در بیمارستانی در سن ۹۴ سالگی در مسکو درگذشت و بلافاصله کرملین ضمن تایید این خبر درگذشت او را تسلیت گفت. پوتین رییس‌جمهوری این کشور گفت که از صمیم قلب برای روح کلاشنیکف آرامش می‌خواهد.

کلاشنیکف در سال ۱۹۴۲، پس از اینکه توسط یک تانک به شدت زخمی شد برای ساخت نخستین اسلحه خود دست به‌کار شد اما تا سال ۱۹۴۷ نتوانست کاری از پیش ببرد. او که در جنگ جهانی دوم عضو ارتش سرخ بود خیلی تلاش کرد که ساخت اسلحه‌اش را پیش از پایان جنگ جهانی دوم به پایان برساند اما این کار در نهایت دو سال پس از جنگ جهانی دوم به اتمام رسید.

از قابلیت‌های این اسلحه نیمه خودکار، حمل آسان است که در بسیاری از جنگ‌های چریکی به‌دلیل این قابلیت استفاده فراوانی دارد. بر اساس گفته‌ها این اسلحه در موزامبیک توسط شورشیان استفاده فراوانی داشت و توانست موفقیت‌های فراوانی برای آنها به ارمغان بیاورد.

گفته می‌شود این اسلحه در بین اسلحه‌های مشابه بالاترین میزان مرگ را برای نوع بشر رقم زده است. همچنین تولید این اسلحه از نوع «آ.ک ۴۷» در دهه ۶۰ در روسیه متوقف شد و این کشور به ساخت پیشرفته‌تری از این نوع اسلحه اقدام کرد. از این رهگذر روسیه سود سرشاری را عاید این کشور کرده است و هنوز هم طرح‌های متنوع اسلحه کلاشنیکف جزو پرفروش‌ترین اسلحه‌های دنیا است. بر اساس آمارهای ارایه شده تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون قبضه از این نوع اسلحه در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

در اشتباهی متداول به اسلحه کلاشنیکف، کلاشینکف گفته می‌شود.