گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری اوکراین در نخستین نشست خود با رهبران مخالفان دولت این کشور از زمان بالا گرفتن اعتراض‌ها، از معترضان خواست تا اعتراض‌های خود را متوقف کنند. به گزارش «ایسنا»، ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین در پایان یک نشست که در آن سازمان‌دهندگان اعتراضات، رهبران مذهبی و سه رییس‌جمهوری سابق اوکراین حضور داشتند، گفت: «من از شهروندانمان می‌خواهم آرامش خود را حفظ و تقابل با دولت را متوقف کنند. تقابل هرگز منجر به وقوع امری مثبت نخواهد شد.»

روز جمعه رینات احمدوف، ثروتمندترین فرد اوکراین که به عنوان یکی از هم‌پیمانان نزدیک یانوکوویچ تلقی می‌شود با انتشار بیانیه‌ای از تظاهرکنندگان حمایت کرد و از دولت اوکراین خواست در خصوص نیت‌هایش شفاف‌سازی کند. این اظهارنظر از سوی فردی که عمدتا ترجیح می‌دهد به صورت خصوصی فعالیت داشته باشد، بسیار غیرعادی بود.

رییس‌جمهوری اوکراین از زمان رد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، با مسکو در زمینه کمک اقتصادی در حال مذاکره بوده است و قرار است روز سه‌شنبه نیز با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دیدار کند.

در مذاکرات مربوط به روزجمعه که در قالب یک میزگرد برگزار شد، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس این کشور به یانوکوویچ هشدار داد تا علیه معترضان از قوه قهریه استفاده نکند و به اتحادیه گمرکات ولادیمیر پوتین نپیوندد. رسنی یاتسنیوک، رهبر حزب مخالف سرزمین پدری در پارلمان اوکراین گفت: تنها پاسخی که از مذاکرات دریافت شد این بود که شیوه‌های مبتنی بر زور فعلا استفاده نخواهد شد. او که در این مذاکرات شرکت داشت، افزود: «آیا من این را باور خواهم کرد؟ خیر».

همچنین ویتالی کلیچکو، بوکسور معروف اوکراینی و رهبر ائتلاف دموکراتیک برای اصلاحات گفت: «امروز مقامات اوکراین هیچ یک از تقاضاهای مخالفان را در نظر نگرفته‌اند و این میزگرد تنها یک نمایش بود.» این در شرایطی است که رییس‌جمهوری اوکراین عفو معترضانی که در جریان تظاهرات ضد دولتی این کشور دستگیر و متهم شده‌اند را پیشنهاد کرد.