گروه بین‌الملل- ده‌ها هزار تن از اهالی آفریقای جنوبی و صدها تن از سران، رهبران و مقامات ارشد ده‌ها کشور جهان در استادیوم ژوهانسبورگ حاضر شدند تا یاد نلسون ماندلا، رییس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی را گرامی بدارند.
به گزارش «ایسنا»، روز گذشته مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضد آپارتاید و نخستین رییس‌جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی، در ورزشگاه اف‌ان‌بی (ساکرسیتی) شهرک سوتئو، در حومه شهر ژوهانسبورگ برگزار شد. باراک اوباما، همراه با جورج بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر، رییسان جمهوری سابق آمریکا، دیوید کامرون همراه با تونی بلر، گوردون براون و جان میجر، نخست وزیران سابق انگلیس و رییسان جمهوری افغانستان، فرانسه، چین، کوبا و تعداد دیگری از کشورهای جهان و همچنین دبیرکل سازمان ملل و روسای تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند. بر اساس گزارش‌های رسیده 91 تن از سران و مقامات کشورهای جهان در این مراسم حضور داشتند. همچنین 11 هزار نیروی امنیتی برقراری امنیت مراسم روز گذشته را بر عهده داشتند. این در شرایطی است که حدود هشتاد هزار نفر برای ادای احترام به رییس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی در استادیوم محل برگزاری مراسم حضور یافتند و ده‌ها هزار نفر دیگر هم در خارج از این محل از طریق صفحه‌های بزرگ تلویزیون، شاهد اجرای این مراسم بودند.
از نکات جالب توجه در این مراسم، دست‌ دادن رائول کاسترو با باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات متحده بود که گفته می‌شود می‌تواند یخ روابط فیمابین را آب کند.