کلمه «کردستان» در پارلمان ترکیه جنجال آفرید
گروه بین‌الملل- اعضای پارلمان ترکیه روز گذشته شاهد درگیری میان نمایندگان اپوزیسیون بر سر استفاده از کلمه «کردستان» بودند، پیشنهاد طرح سوال از وزیر امور خارجه این کشور را به دلیل اتخاذ سیاست خارجی اشتباه و ضربه به کشور رد کردند.
به گزارش «ایسنا» به نقل از آناتولی، مجمع عمومی پارلمان ترکیه که اکثریت آن در دست حزب حاکم است، به پیشنهاد حزب جمهوری خلق برای طرح سوال از احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه و ضربه زدن به منافع عمومی کشور رای منفی داد. علاوه بر این به نوشته روزنامه صباح، در همین جلسه نیز به دلیل استفاده از کلمه «کردستان» توسط یک حزب حامی کردها، بین نمایندگان اپوزیسیون درگیری پیش آمد. نماینده‌های حزب جنبش ملی، به اینکه حزب صلح و دموکراسی کردها، جنوب شرقی ترکیه را کردستان ترکیه خواند، واکنش منفی نشان دادند. به این ترتیب بحث بر سر بودجه در پارلمان ترکیه معلق ماند. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با توجه به این اتفاق در توئیترش نوشت: «اپوزیسیون بار دیگر دید که نمی‌تواند با خواست ملت و قدرت حزب عدالت و توسعه مقابله کند.» اپوزیسیون ترکیه معتقد است که سیاست‌های دولت ترکیه در قبال سوریه، عراق، ایران و مصر با شکست مواجه شده‌اند که باعث شده است ترکیه در وضعیت خطرناکی قرار بگیرد.
آنها همچنین داوود اوغلو را به دخالت در سیاست‌های کشورهای همسایه متهم کردند. همزمان با افزایش انتقادهای حزب اپوزیسیون از وزیر امور خارجه این کشور یکی از مقامات بلندپایه حزب کارگران کردستان ترکیه گفت که پ.ک.ک به نوبه خود در حال تحقیق درباره اقدامات تحریک‌آمیز اخیر در استان «هاکاری» است و دولت ترکیه نیز باید همین کار را انجام دهد. به نوشته روزنامه رادیکال یکی از رهبران بلندپایه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) مستقر در اروپا تصریح کرد که جنبش او خواهان آن است که انتخابات محلی آتی در ترکیه در فضایی آرام برگزار شود.
او همچنین متعهد شد درباره ناآرامی‌های اخیر که در جنوب شرق ترکیه رخ داد، تحقیقات کند. آیدار با اشاره به تنش‌های اخیر که در استان هاکاری آغاز شدند، گفت: «همه خواهان تسریع در اقدامات مربوط به این فرآیند هستند. ما به دولت ترکیه گفته‌ایم که فرآیند انتخابات را به تاخیر نیندازد زیرا این فرآیند دشمنان زیادی دارد. اکنون دولت ترکیه این حادثه را یک تحریک می‌خواند اما این دولت باید تحریک‌کنندگان را افشا کند. ما مطمئنا در داخل جنبش خود دست به تحقیقات خواهیم زد.»
در تاریخ شش دسامبر در جریان حمله پلیس ترکیه به یک تجمع اعتراضی علیه گزارش‌های مربوط به تخریب قبرهای اعضای پ.ک.ک. دو تن جان خود را از دست دادند.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه مدعی شد که حوادث استان هاکاری اقدامات انجام شده از سوی کسانی است که می‌خواهند به فرآیند انتخابات آسیب بزنند. این در شرایطی است که عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک به دولت ترکیه تا پس از انتخابات محلی در ماه مارس ۲۰۱۴ زمان داده است. آیدار خاطرنشان کرد: «این اقدامی برای نجات دادن فرآیند صلح است. ما کمتر از چهار ماه تا انتخابات محلی وقت داریم اما پس از آن انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. پارلمان تا ماه مارس فعال خواهد بود و می‌تواند برخی قوانین را برای تسهیل این فرآیند تصویب کند»
آیدار افزود: «دیدار یک گروه از نمایندگان گروه خردمندان و روزنامه‌نگاران می‌تواند این فرآیند به بن بست رسیده را احیا کند.» او افزود: «تاثیرات چنین دیداری هنگامی که آنها پیام‌های مستقیم به دولت و عموم دهند چشمگیر خواهد بود.» آیدار همچنین در مصاحبه با روزنامه طرف گفت که انتخابات ترکیه نباید زیر سایه سلاح انجام شود.
او تاکید کرد: ما خواهان این هستیم که انتخابات در فضای آرام برگزار شود. ما خواهان ورود به انتخابات با اقدامات مسلحانه نیستیم. دولت ترکیه این اتهام را مطرح می‌کند اما پ.ک.ک به دنبال فضایی است که مناسب انتخابات باشد.»