جانشین شوهر عمه «اون» مشخص شد

گروه بین‌الملل- برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که با برکناری شوهر عمه اون از سمت معاونت ارتش کره شمالی، حزب کمونیست در این کشور در حال پوست انداختن است. به نوشته روزنامه «کره هرالد» با برکناری «جانگ سونک تائک»، «چو ریونگ‌های» به عنوان معاون ارتش کل این کشور انتخاب شده است. انتخابی که به نوشته این روزنامه خاندان «چو» را بیش از پیش در ساختار حزب کمونیست تقویت خواهد کرد. «چو» از مبارزانی است که در جنگ ژاپن با کره شرکت داشته است و پس از مرگ «کیم جونگ ایل پدر» موقعیتی ممتاز در حزب کمونیست پیدا کرد. این در شرایطی است که تائک که با خواهر کوچک ایل ازدواج کرده بود از مهم‌ترین افراد تاثیر گذار این حزب در دوران ایل به حساب می‌آمد. برخی تحلیل‌ها حکایت از این دارد که تائک مردی در سایه حزب کمونیست بوده که در بسیاری از تصمیم‌های این کشور نظر او پیشرو بوده است.

منابع خبری در داخل کره شمالی می‌گویند که برکناری تائک از قدرت، نتیجه جنگی پنهان و طولانی مدت بوده است تا «چو» به این سمت برگزیده شود. به گفته این منابع خبری رشد «چو» در داخل ارتش بی‌سابقه بوده است. چو از گروهی از ارتشی‌ها پس از مرگ کیم جونگ ایل حمایت می‌کند که به گفته ناظران در پوست انداختن آتی حزب حاکم تاثیر فراوانی خواهد داشت. این در شرایطی است که برخی می‌گویند که حضور «چو» در جایگاهی که او را نفر دوم این کشور کرده است، تضمینی برای ماندن او نیست و «چو» به راحتی همچون سلف خود حذف خواهد شد.

از دیگر سو اما به تازگی خبر رسیده است که عمه «اون» که جزو افراد ذی‌نفوذ کره شمالی بوده از پیونک یانگ خارج شده و با پاسپورت جعلی برای عمل پلاستیک به ایالات متحده سفر کرده است. برخی این سفر را همزمان با تحولات صورت گرفته، کمرنگ شدن نقش خاندان «کیم» در تصمیم‌گیری‌های کره شمالی قلمداد می‌کنند.

مقامات کره جنوبی نیز که در پی ایجاد ارتباط با پیونگ یانگ بوده‌اند در مقابل این تغییرات سکوت کرده‌اند و به نوشته سایت «آری‌رنگ» و به نقل از «هان دوئه این» مقامات سئول با چشمانی تیزبین این تحولات را رصد می‌کنند.