اوکراینی‌ها به ساختمان‌های دولتی رسیدند

گروه بین‌الملل- دولت اوکراین با محاصره بیشتر ساختمان‌های اصلی توسط معترضان در کی‌یف، پایتخت و در پی افزایش بحران ناشی از امتناع از امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا مواجه شده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان تهدید کردند که قصد دارند دفتر ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین را محاصره کنند. یانوکوویچ در جریان کنفرانسی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی و در پی فشارها از سوی روسیه توافقنامه همکاری و تجارت آزاد را با اتحادیه اروپا امضا نکرد؛ اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در اوکراین شده است. نیکولا آزاروف، نخست‌وزیر دولت اوکراین نیز گفت: کابینه‌اش روز چهارشنبه در ساختمان دولتی نشستی هفتگی را برگزار کرد و راه را برای مقابله با معترضان که از روز دوشنبه ساختمان‌های دولتی این کشور را تحت محاصره خود درآورده‌اند و تظاهرات گسترده را آغاز کردند، هموار می‌کند.

دولت آزاروف روزسه‌شنبه از رای عدم اعتماد مجلس، نجات یافت. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل با اشاره به بحران موجود در اوکراین ناشی از عدم امضای توافقنامه همکاری این کشور با اتحادیه اروپا گفت: ما به دولت کی‌یف تاکید می‌کنیم تا به صدای مردمی که خواهان آزادی و به دست آوردن فرصت هستند، گوش دهد. او با بیان اینکه اوکراینی‌ها در تعداد غیرقابل تصوری و به نفع امضای توافقنامه همکاری و ارتباط نزدیکتر با اروپا به خیابان‌ها آمدند، گفت: ما به تمام طرف‌های درگیر در اوکراین تاکید می‌کنیم تا به صورت صلح‌آمیز رفتار کنند و از درگیری بپرهیزند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «کاملا مشخص است که یانوکوویچ تصمیم شخصی اتخاذ کرده است و مردم با این تصمیم موافق نیستند. مردم اوکراین به دنبال برقراری ارتباط با اروپا هستند بنابراین ما در کنار آنها می‌ایستیم تا آنها به آینده‌ای که می‌خواهند دست پیدا کنند.»

پایگاه اینترنتی صدای روسیه نیز گزارش داد: هیاتی اوکراینی قرار است امروز به بروکسل برود تا درباره الحاق این کشور با اتحادیه اروپا به گفت‌وگو بپردازد.

آزاروف اما در بیانیه‌ای که در وب‌سایت دولت اوکراین منتشر شده، عنوان کرد: هیات دولت اوکراین به بروکسل می‌رود و ما به مذاکرات خود در مورد امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا و الحاق به این اتحادیه بر اساس شرایطی که به نفع اوکراین باشد، ادامه می‌دهیم.