گروه بین‌الملل- پلیس ضد شورش اوکراین روز گذشته معترضان حامی اروپا را با استفاده از باتوم و نارنجک بیهوش‌کننده از میدان استقلال کی‌یف، پایتخت بیرون راند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس ضد شورش اوکراین معترضانی را که همچنان در میدان استقلال و از جمعه شب علیه تصمیم «ویکتور یانوکوویچ»، رییس‌جمهوری‌شان برای امضا نکردن توافق همکاری با اتحادیه اروپا چادر زده بودند، متفرق کرد. شاهدان گفتند که ماموران پلیس به سمت جمعیت نارنجک‌های بیهوش‌کننده پرتاب کردند و سپس برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند.

پس از شرکت یانوکوویچ در کنفرانسی در ویلنتوس، لیتوانی و امضا نکردن توافقنامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و بازگشت وی به اوکراین، تظاهرات شدت گرفت.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، «آرسنی یاتسنیوک»، متحد اصلی «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر سابق اوکراین که هم اکنون در حبس به سر می‌برد، متعهد شد تا این تظاهرات علیه دولت کی‌یف را در سراسر کشور ادامه دهد. از سوی دیگر «جفری پیات» سفیر آمریکا در اوکراین در توییتر آنچه را که استفاده پلیس اوکراین از خشونت علیه معترضان در کی‌یف خواند، محکوم کرد. کاخ سفید نیز در پیامی جداگانه از خشونت اعمال شده علیه معترضان انتقاد کرد.