گروه بین‌الملل- اعتماد سرمایه‌گذاران آلمانی به بالاترین سطح طی بیش از چهار سال گذشته رسید. این مساله نشان می‌دهد حتی با وجود کندی رشد اقتصادی در فصل سوم، احیای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا همچنان درجریان است. به گزارش بلومبرگ، مرکز تحقیقات زد‌ای‌دبلیو اعلام کرد شاخص انتظارات سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران این مرکز، که هدف از آن پیش‌بینی بهبود اقتصادی شش ماه زودتر است، در ماه نوامبر برای چهارمین ماه افزایش یافت و به ۶/۵۴ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از اکتبر سال ۲۰۰۹ تاکنون به شمار می‌رود. این در شرایطی است که ۴۰ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد این شاخص به ۵۴ واحد را پیش‌بینی کرده بودند.

بوندس‌بانک،بانک مرکزی آلمان، روز دوشنبه اعلام کرد، گرچه اقتصاد در فصل سوم ۳/۰ درصد رشد کرده و اعتماد کسب و کارها در ماه اکتبر به طور غیرمنتظره کاهش یافته است، اما اقتصاد آلمان در «مسیر رشد خوب» باقی می‌ماند.

استفان اشنایدر،اقتصاددان ارشد دویچه بانک در فرانکفورت، می‌گوید:«اقتصاد آلمان قوی و قابل اطمینان است،به ویژه زمانی که این واقعیت را درنظر بگیریم که تقاضای داخلی دلیل اصلی رشد است. این مساله از وابستگی کشور به دیگر نقاط جهان می‌کاهد و من مطمئن هستم در طول سال آینده شاهد رشدی پایدار خواهیم بود.»

گزارش مرکز زد‌ای‌دبلیو نشان داد شاخص شرایط فعلی از ۷/۲۹ واحد در ماه اکتبر به ۷/۲۸ واحد در ماه نوامبر کاهش یافته است. اما شاخص انتظارات برای حوزه یورو از ۱/۵۹ واحد به ۲/۶۰ واحد افزایش یافته که بیشترین سطح از مارس ۲۰۰۶ تاکنون است.

کلمنس فوئست، رییس مرکز زد‌ای‌دبلیو، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتظارات اقتصادی برای آلمان ماه‌ها است که در بالاترین سطح قرار دارد. بهبود اندک چشم‌انداز اقتصادی حوزه یورو احتمالا در این مساله نقش داشته است.»

از سوی دیگر، هفته گذشته دفتر آمار آلمان اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در فصل سوم منحصرا از تقاضای داخلی ناشی شده است به طوری که سرمایه‌گذاری در تجهیزات و ساخت و ساز افزایش یافته و مصرف خانوارها و دولت اندکی رشد کرده است. اما به دلیل توقف صادرات، تجارت خالص موجب کاهش تولید ناخالص داخلی شده است.