گروه بین‌الملل- در شرایطی ‌که امدادگران با مشکلات ترابری برای رسیدن به نقاط دورافتاده‌تر فیلیپین طوفان‌زده روبه‌رو هستند، رسانه‌های بین‌المللی از احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان خبر می‌دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، شکل جغرافیایی کشور فیلیپین، انبوهی جزایر کوچک و بزرگ و نیز کمبود وسایل نقلیه از جمله مهم‌ترین مشکلات ترابری برای امدادگرانی به‌شمار می‌رود که از کشورهای مختلف و از سوی سازمان‌های بین‌المللی به این کشور رفته‌اند. از دیگر مشکلات، کمبود یا نبود سوخت، به‌ویژه در مناطق طوفان‌زده عنوان شده است. این در شرایطی است که نزدیک به دو میلیون شهروند فیلیپینی نیز از محل سکونت خود به مناطق دیگر انتقال داده شده‌اند و گروهی از آنها بی‌خانمان‌ هستند. اسکان این تعداد از کسانی که نیاز به سرپناه دارند نیز از دیگر مشکلات کنونی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر آمار قربانیان به ‌دلیل اینکه هنوز دسترسی به برخی نقاط میسر نشده، ممکن است افزایش یابد به‌خصوص که طی روزهای گذشته آمار ضد و نقیضی در این مورد منتشر شده است.

مقام‌های فیلیپینی شمار اولیه کشته‌شدگان را رقمی چند صدنفره اعلام کرده بودند، اما این رقم اندکی بعد به بیش از سه‌هزار و ۶۰۰ نفر رسید. آمار نهایی کشته‌شدگان بر اساس آنچه سازمان‌های بین‌المللی و مقام‌های محلی پیش‌بینی می‌کنند با آنچه دولت اعلام کرده است، تفاوت زیادی دارد.

پیش‌تر مقام‌های محلی و نیز برخی گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی نگرانی خود را از افزایش کشته‌شدگان به بیش از ده هزار نفر اعلام کرده بودند.

اما روز ۲۲ آبان ماه بنیگنو آکینو، رییس‌جمهوری فیلیپین، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: «آمار ده هزار کشته که به نقل از مقام‌های محلی بازتابی گسترده یافت، آماری «ناشی از احساسات» بوده است و در حال حاضر دولت می‌تواند از میزان دو هزار تا دو هزار و پانصد کشته سخن بگوید.» آمار در مورد شمار کسانی که در انتظار کمک هستند یا مفقود شده‌اند نیز ضد و نقیض است. دولت فیلیپین می‌گوید بیش از هزار و صد نفر مفقود شده‌اند، اما صلیب سرخ این کشور از دریافت ۲۵ هزار درخواست برای «ردیابی»خبر داده است. گمان می‌رود بیشترین تلفات در شهر بندری تاکلوبان در جنوب مانیل رخ داده باشد، اما هنوز آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان مناطق دورافتاده‌تر، به‌ویژه جزیره‌های کوچک اعلام نشده است.

دولت فیلیپین با انتقادهایی در مورد نحوه و تاخیر در عملیات امدادرسانی به شهروندان روبه‌رو است.

همچنین، گزارش‌ها حاکی‌ است که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز در مناطق مرکزی این کشور آسیب فراوان دیده‌اند. مقام‌های رسمی می‌گویند تنها در یک شهر از استان سیبو که مسیر گذر طوفان هایان بوده، ۱۰۰ درصد زمین‌ها و محصولات کشاورزی از بین رفته است.

هایان، طوفان بزرگ استوایی، از روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان به مناطق مرکزی فیلیپین رسید، جایی که صدها هزار شهروند مجبور به سکونت در پناهگاه‌ها یا عزیمت به مناطق امن شدند. این طوفان بادهایی با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را پدید آورد و در اندازه‌گیری مربوط به طوفان‌ها و گردبادها در رتبه ۵ قرار گرفته که بالاترین درجه‌ ممکن است.

از سوی دیگر، هزاران نفر از بازماندگان طوفان دیروز،یکشنبه، در نیایش‌های کلیسای کاتولیک برای یادبود قربانیان شرکت کردند.

در بسیاری از مناطق طوفان زده، از جمله شهر تاکلوبان، مراسم در کلیساهای نیمه ویران و آب گرفته برگزار شد. همزمان با مراسم نیایش در کلیساها، تلاش‌های بین‌المللی امدادی برای کمک به قربانیان طوفان درحال افزایش است.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در شهر تاکلوبان یک بیمارستان صحرایی تاسیس و آب آشامیدنی توزیع می‌کند. صلیب سرخ و سازمان پزشکان بدون مرز هر دو اعلام کردند واحدهای جراحی تا پایان روز یکشنبه آماده می‌شود.

بریتانیا گفته است که میزان کمک‌های خود را به ٥٠ میلیون پوند (معادل ٨٠ هزار دلار) افزایش خواهد داد. کمیته اضطراری فجایع طبیعی بریتانیا تاکنون ٣٣ میلیون پوند کمک‌های مردمی جمع‌آوری کرده است. با این وجود، وزیر رفاه اجتماعی و توسعه فیلیپین اظهار کرد که واکنش دولت در بسیاری از مناطق آسیب دیده کند بوده است. مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند که خطر گسترش بیماری‌های واگیر در مناطق طوفان‌زده جدی است.