گروه بین‌الملل- نزدیک به دو سال است که رییس جمهوری افغانستان نتوانسته است در مورد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تصمیم بگیرد. او دو سال متوالی است که این تصمیم را به عهده شورایی قرار داده است که تصمیمات آن جنبه اجرایی ندارد، اما به گفته کارشناسان او قصد دارد که توپ این تصمیم را به زمین شورای لویی جرگه بیندازد. در عین حال رییس جمهوری افغانستان از شبه نظامیان طالبان و متحدانشان خواست تا به نشست لویی جرگه ملحق شوند که احتمالا اجازه حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در این کشور را می‌دهد. به گزارش «ایسنا»، انتظار می‌رود حدود ۲۵۰۰ تن از بزرگان قبایل و رهبران مدنی پنج‌شنبه در نشست لویی‌جرگه شرکت کنند و درباره آنکه آیا پیش نویس توافقنامه امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن را بپذیرند یا خیر، تصمیم بگیرند. حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان در کنفرانسی خبری گفت: ما از آنها دعوت می‌کنیم، لطفا در نشست لویی جرگه شرکت و نظرات خود را ارائه کنید. پیش نویس توافقنامه امنیتی ماه گذشته میلادی در جریان سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به کابل تهیه شد. اما از آنجایی که کرزای گفت تنها لویی جرگه حق تصمیم گیری درباره ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را دارد، کری بدون دستیابی به توافق نهایی به کشورش بازگشت. این پیش‌نویس شامل تقاضای آمریکا برای مصونیت قضایی نیروهایش در افغانستان است. این درخواست پس از سفر کری به عنوان مهم‌ترین مساله مورد اختلاف محسوب شد.

شبه نظامیان طالبان لویی جرگه را رد کرده و به اعضای آن هشدار داده‌اند که اگر این توافقنامه امنیتی را بپذیرند به عنوان خائن مجازات خواهند شد. حزب اسلامی، یکی از شاخه‌های طالبان که شرکت در لویی جرگه را نیز رد کرده‌ است، این توافقنامه را قانونی کردن اشغال‌گری آمریکا خواند. کرزای گفت: این توافقنامه امنیتی حامیان و مخالفانی دارد که بدون دلیل در مورد عقاید خود پافشاری می‌کنند. اگر این توافقنامه از سوی لویی جرگه و پارلمان تایید شود، بین ۵۰۰ تا ۱۰ هزار نیروی آمریکایی برای کمک به مبارزه با شبه نظامیان القاعده و طالبان و آموزش ارتش ملی افغان در افغانستان می‌مانند.

به امضا نرسیدن یک توافقنامه امنیتی مشابه با عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی سبب شد تا آمریکا تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کند، کشوری که در حال حاضر از درگیری‌های فرقه‌ای رنج می‌برد. در همین حال «رنگین‌دادفر سپنتا»، مشاور امنیت ملی حامد کرزای که روز شنبه به مجلس نمایندگان فرا خوانده شده بود، اعلام کرد که آمریکا فقط بگرام را به عنوان پایگاه نظامی در این کشور می‌خواهد. پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل یکی از فرودگاه‌های مهم افغانستان است که در زمان حضور نظامیان شوروی سابق نیز بیشتر ماشین‌های جنگی این نیروها در این پایگاه مستقر بود.

او افزود که این پایگاه تنها مرکزی خواهد بود که نیروهای آمریکایی درآن مستقر و علاوه بر آن، این نیروها از بخشی از فرودگاه کابل در مرکز، مزارشریف در شمال، قندهار در جنوب، هرات در جنوب غرب، شیندند در جنوب غرب، شوراب در هلمند، گردیز در جنوب شرق و جلال آباد در شرق افغانستان استفاده خواهند کرد. سپنتا افزود که نیروهای آمریکایی به این دلیل در این مناطق مستقر می‌شوند، تا در امر آموزش نیروهای افغان مشارکت کنند و این نیروها از بخش کوچکی از این فرودگاه‌ها استفاده خواهند کرد.

او افزود: در صورتی که قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا امضا و قانونی شود، این نیروها حق تردد در فرودگاه‌های بگرام کابل، قندهار، شیندند و هرات را خواهند داشت و اجازه دارند در این میدان‌ها رفت و آمد کنند. مشاور امنیت ملی افغانستان افزود که دولت آمریکا موظف است، در صورت ورود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعداد و هویت آنان را به مقامات افغان اطلاع دهد.