دعوت اخوان‌المسلمین مصر به گفت‌وگو

گروه بین‌الملل- جماعت اخوان المسلمین مصر خواستار گفت‌و‌گو برای خروج از بحران سیاسی حاکم بر این کشور شده است. به گزارش «ایلنا» به نقل از روسیا الیوم، «ائتلاف حمایت از مشروعیت» که اخوان المسلمین آن را هدایت می‌کند با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری گفت‌و‌گو برای خروج از بحران سیاسی حاکم بر این کشور شد؛ بحرانی که از زمان برکناری «محمد مرسی» رییس جمهوری سابق توسط ارتش، در این کشور به‌وجود آمد. در این بیانیه ائتلاف حمایت از مشروعیت از همه نیروهای انقلابی، احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی برای ورود به گفت‌و‌گوی عمیق در مورد چگونگی خروج از بحران کنونی دعوت به عمل آورد. در همین شرایط دایره احزاب سیاسی در دادگاه عالی اداری مصر طی حکمی همه شکایت‌هایی که خواستار انحلال حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین هستند را تا جلسه ۱۵ فوریه به حالت تعلیق درآورد. به گزارش «ایسنا»، جمعی از دانشجویان و طرفداران اخوان‌المسلمین مصر روز یکشنبه بار دیگر تظاهراتی را در حمایت از محمد مرسی و محکومیت «کودتای نظامی» برگزار کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این تظاهرات که به دعوت «ائتلاف حمایت از مشروعیت»، متشکل از گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین برگزار شد، شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهایی بار دیگر بازگشت «مشروعیت» را خواستار شدند. درهمین راستا جمع زیادی از دانشجویان مصری حامی اخوان‌المسلمین با تجمع در دانشگاه‌های این کشور حمایت خود را از محمد مرسی، رییس‌جمهور برکنار شده مصر اعلام کردند. در استان سوئز نیز تظاهرات مشابهی در مقابل مسجد «شهدا» برگزار شد که تظاهرکنندگان در آن آزادی هر چه سریعتر بازداشت‌شدگان مصری را خواستار شدند. در اسکندریه نیز طرفداران اخوان‌المسلمین با برگزاری تظاهرات شبانه «کودتای نظامی» مصر را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان همچنین با محکوم کردن عملکرد وزارت کشور علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو، آزادی فوری زندانیان سیاسی را خواستار شدند. این در شرایطی است که روز شنبه ائتلاف حمایت از مشروعیت از تمامی احزاب و گروه‌های مصری خواست تا برای ورود به مذاکراتی جدی جهت خروج از بحران کنونی مصر آماده شوند. در کنفرانس مطبوعاتی که در این خصوص برگزار شد، ائتلاف حمایت از مشروعیت با اشاره به طرح خود برای مذاکره تاکید کرد: هر مذاکره جدی مستلزم چندین اقدام است که فراهم کردن آزادی لازم در عرصه سیاست، متوقف کردن بازداشت‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان مصری که پس از تاریخ ۳۰ ژوئن بازداشت شده‌اند از جمله این اقدامات است.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در ادامه مشروع خواندن قانون اساسی و آغاز روند دموکراسی با مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی مصر را خواستار شد. اعضای این ائتلاف تاکید کردند که طرح آنها برای مذاکره بر احترام به خواسته‌های ملت مصر از طریق صندوق‌های رای و حفظ حقوق کشته‌ها و زخمی‌های تظاهرات این کشور و احترام به قانون اساسی و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز مبتنی است. از سوی دیگر احمد المسلمانی، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری مصر اعلام کرد که عدلی منصور، رییس‌جمهوری موقت مصر به هیچ وجه در انتخابات ریاست جمهوری آتی نامزد نخواهد شد. وی در مصاحبه با برنامه «قاهره امروز» اعلام کرد: هیچ مانعی سر راه نامزدی عدلی منصور برای انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد و قانون اساسی این اجازه را به وی می‌دهد، اما عدلی منصور ترجیح می‌دهد که به کرسی قضاوت بازگردد.