گروه بین‌الملل- کمیسیون اروپا روز جمعه نسبت به برنامه بودجه سال ۲۰۱۴ کشورهای ایتالیا و اسپانیا هشدار داد. به گزارش یورونیوز، در چارچوب اجرای قواعد مربوط به بهبود مدیریت امور اقتصادی کشورهای حوزه پولی یورو، برای اولین بار نهاد اجرایی اتحادیه اروپا صلاحیت نظارت بر بودجه کشورهای این حوزه را دارد و می‌تواند از دولت‌ها بخواهد تا تغییراتی را در بودجه خود اعمال کنند. با این وجود کمیسیون اروپا به دادن هشدار به برخی کشورها اکتفا کرده است. اولی رن، کمیسر کمیسیون اروپا در امور اقتصادی و پولی می‌گوید:«سال ۲۰۱۱ در دوران اوج بحران اقتصادی تنها سه کشور بودند که کسری بودجه آنها از سقف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا فراتر نرفت. اکنون تعداد این کشورها به ۱۲ رسیده است و امیدوارم تا بهار آینده بر تعداد آنها افزوده شود. برای برخی کشورها این خطر وجود دارد که برنامه بودجه آنها منطبق با اهداف از پیش تعیین شده برای سال ۲۰۱۴ نباشد.»

بدین ترتیب این خطر وجود دارد که بودجه ایتالیا و اسپانیا و فنلاند با قواعد مربوط به پیمان ثبات و رشد اروپایی منطبق نباشد. بودجه فرانسه تصویب شده است اما این کشور به اعمال اصلاحات اقتصادی نیاز دارد.

در ایتالیا مساله بدهی‌های این کشور مشکل‌ساز شده است. این موضوع باید در تدوین بودجه سال آینده این کشور مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. براساس پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا، میزان بدهی‌های ایتالیا تا سال آینده میلادی به رقم۱۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی آن خواهد رسید.

به گفته کمیسیون اروپا اسپانیا قادر نخواهد بود در سال ۲۰۱۴ میزان کسری بودجه خود را با اهداف از پیش تعیین شده منطبق کند. پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه این کشور تا پایان سال جاری میلادی به رقم ۸/۶ درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۹/۵ درصد برسد.