گروه بین‌الملل- در بزرگترین افزایش آزادی‌های اقتصادی از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، رهبران چین تصمیم گرفته‌اند تا حقوق مالکیت زمین‌ها را برای کشاورزان افزایش دهند، سیاست تک فرزندی را تسهیل کرده و سرمایه‌گذاری خصوصی در کسب‌وکارهای دولتی را ترویج کنند. به گزارش بلومبرگ، حزب کمونیست چین در بیانیه‌ای که جمعه عصر منتشر کرد اعلام کرده است والدینی که فقط یکی از آنها تک فرزند هستند اجازه دارند که صاحب دو فرزند شوند. این تصمیمات حاصل جلسه‌ای محرمانه است که در ماه جاری میلادی چهار روز طول کشید. در این جلسه همچنین مقرر شد کشاورزان از حقوق بیشتری برای زمین‌هایی که مالکیت جمعی دارند برخوردار شوند. نظام ثبت خانوارها که مانع مهاجرت آنها در داخل کشور می‌شد، اکنون مهاجرت‌شان را در دو حوزه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک آزاد کرده است.

به نظر می‌رسد کادر رهبری جدید حزب کمونیست چین به ریاست شی جین پینگ رییس جمهوری و لی کچیانگ، نخست‌وزیر، به کنارگذاشتن سیاست‌های اقتصادی پس از مائو سرعت بخشیده است. این حزب نیازمند آن است تا رشد اقتصادی را افزایش دهد و بر ضعف خود در مقابله با معضلاتی چون بدهی دولت محلی و کهنسالی جمعیتی که موجب کاهش نیروی کار آن شده است، غلبه کند.

سیاست برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها که سه سال پس از مرگ مائو در سال ۱۹۷۶ تدوین شد، با هدف کاهش فقر تنظیم شده بود.

اما این سیاست‌ها موجب کاهش نیروی کار شد. تا جایی که بر اساس برآورد سازمان ملل متحد تعداد افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله، تکیه‌گاهی که کارخانه‌ها به مدد آنها دو دهه رشد اقتصادی را رقم زدند، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۷ میلیون نفر کاهش می‌یابد. در اصلاحات جدید همچنین دولت اعلام کرده است ۳۰ درصد سود سرمایه‌های دولت به بودجه‌های عمومی تبدیل خواهد شد تا به بهبود رفاه مردم اختصاص یابد. افزایش سن بازنشستگی و تغییر بهای آب، نفت، گاز، برق، حمل ونقل و تلفن از دیگر اصلاحات جدید خواهد بود.