عروسی در دیار‌بکر

گروه بین‌الملل- برای دولت اردوغان صلح با کردها به راهی سنگلاخی رسیده است. در حالی که صلح با پ.ک.ک، نخست آسان به نظر می‌رسید، اکنون با مرور زمان به ورطه مشکلات رسیده است. به رغم اینکه دوطرف آینده را مثبت ارزیابی می‌کنند، برخی ناظران اما به آینده صلح بین ترک‌ها و کردها خوشبین نیستند. بارزانی میانجی بین اعضای پ.ک.ک با دولت اردوغان روز گذشته به دیار بکر رفت تا در مورد دو موضوع مهم با نخست وزیر این کشور به گفت‌وگو بنشیند. ابتدا بررسی وضعیت صلح و سپس خط لوله نفتی که قرار است از کردستان عراق به ترکیه و آنگاه به اروپا فرستاده شود.

روزنامه حریت، که از حمایت اپوزیسیون این کشور برخوردار است دلیل این سفر را مرتبط با آینده سیاسی اردوغان اعلام می‌کند و می‌گوید: نخست وزیر این کشور قصد دارد تا وجهه‌ای خوش از خود نشان دهد تا در انتخابات آتی حزب صلح و دموکراسی را که متعلق به کرد‌های این کشور است، همراه خود کند. این در شرایطی است که اوضاع آنگونه که حزب حاکم انتظار داشت پیش نرفته است.

با اعلام خودمختاری کردهای سوریه، بارزانی این عمل را تقیبح کرده و از آنها خواسته است که از اعلام خودمختاری در این منطقه جدا خودداری کنند. به نوشته این روزنامه انتقاد بارزانی از نیروهای مستقر پ.ک.ک در سوریه، حزب صلح و دموکراسی که به گفته این روزنامه ریشه‌هایی قوی با برخی نیروهای این گروه پارتیزانی دارد واکنش نشان داده است و روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای بارزانی را تهدید به تظاهرات در دیار بکر کرده بود.

همزمان با این سفر نیز خبر می‌رسد که آتش‌بس ۸ ماهه بین دو طرف با حمله پ.ک.ک به کاروانی از ارتش این کشور شکسته شد و بر اساس بیانیه‌ای که ارتش ترکیه در این زمینه صادر کرده است این بزرگ‌ترین حمله نیروهای این گروه از ماه مارس به این طرف بوده است. ماه مارس سال جاری میلادی عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ.ک.ک رسما میان این گروه و ارتش ترکیه آتش‌بس اعلام کرد.

بیانیه ارتش ترکیه تصریح کرد: شبه‌نظامیان پ.ک.ک برای یک کاروان ارتش متشکل از چهار خودرو و دو واحد نیروهای ویژه در نزدیکی شهر «نوسیبین» در استان «مردین» کمین گذاشتند و دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ گلوله را با مسلسل و آر پی جی شلیک کردند. این بیانیه افزود: سربازان ارتش ترکیه به عنوان دفاع مشروع سریعا حمله را پاسخ دادند و شروع به شلیک کردند. این در حالی است که تحقیقات اولیه نشان داد که به هر یک از دو خودروی زرهی حدود ۳۰ تا ۴۰ گلوله اصابت کرده، اما ظاهرا هیچ سرباز ارتش ترکیه در این حمله مجروح نشده است.

عروسی در مسیر خط لوله نفت

در حالی که در روز تاسوعا احمد داوود‌اغلو، وزیر امور خارجه این کشور میهمان عراقی‌ها بود تا به بهبود روابط آسیب دیده طرفین بپردازد، سفر بارزانی به این کشور با هدف برقراری صلح با کردها مورد تردید ناظران سیاسی قرار گرفته است. این دسته از ناظران اعتقاد دارند که سفر بارزانی، رییس اقلیم کردستان به ترکیه با هدف برقراری خط لوله نفت از کردستان به ترکیه بوده است.

خط لوله‌ای که همواره مورد انتقاد دولت مرکزی عراق بوده است و کشیدن این خط لوله را منوط به اجازه بغداد اعلام کرده‌اند. روزنامه تودیز زمان در این باره می‌نویسد: صبح شنبه بارزانی، رییس اقلیم کردستان در دیار بکر حضور پیدا کرد تا در جشن عروسی ۱۵۰ زوج کردتبار حضور داشته باشد. اردوغان نیز به عنوان میهمان در این جشن حضور پیدا کرد. اما مهم‌ترین نکته این عروسی، رایزنی برای خط لوله نفتی است که پیاپی به مشکل برخورده است.

هفته گذشته وزیر امور خارجه این کشور به مقامات عراقی قول داد که بدون اجازه دولت مرکزی عراق در مورد خط لوله نفتی بحث نخواهند کرد. این موضوع تاکنون با واکنش کردهای عراق مواجه نشده است، اما بر اساس تحلیل‌های موجود دلخوری مقامات اقلیم کردستان را به همراه داشته است. از دیگر سو، به گفته تحلیلگران پیشبرد صلح با کردهای ترکیه، تنها می‌تواند با حضور بارزانی پیگیری شود. پرسشی که در بسیاری از محافل مطرح شده است، بحث گروکشی خط لوله در قبال صلح با پ.ک.ک عنوان شده است.

در این مراسم حضور ابراهیم تاتلیسس خواننده مطرح کردتبار ترکیه به عنوان میهمان این مراسم یکی از موارد جنجال برانگیز این عروسی بوده است. او که از دوستان نزدیک اردوغان است، در آستانه انتخابات مجلس این کشور مورد حمله تروریستی قرار گرفت که گفته می‌شد به دلیل همین دوستی با نخست وزیر این کشور و احتمال حضور او در لیست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه مورد حمله تروریستی قرار گرفته است.