گروه بین‌الملل- آلمانی‌ها برای تکمیل تحقیقات درباره شنود از مرکل دست به دامان اسنودن شده‌اند. کشوری که پیش از رسوایی شنود، درخواست پناهندگی وی را رد کرده بود. به گزارش «ایسنا»، یک قانونگذار آلمانی گفت که ادوارد اسنودن را در مسکو ملاقات کرده است و طی این دیدار، اسنودن از تمایل خود برای سفر به آلمان و کمک به روند تحقیقات در خصوص جاسوسی آمریکا از صدراعظم این کشور سخن گفت.
«هانس کریستیان استروبله»، قانونگذار اپوزیسیون سبزها در این باره به شبکه خبری «ای آر دی» آلمان گفت که ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، چیزهای زیادی می‌دانست.
او گفت که جزئیات ملاقاتش و نامه اسنودن به دولت آلمان و دادستان فدرال را روز گذشته ارائه کرده است. وی افزود: اسنودن اعلام آمادگی کرده است تا با توجه به اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا تحقیقات در این زمینه را تحریم کرده است، به آلمان بیاید و شهادت بدهد. این در شرایطی است که پوتین به اسنودن به شرطی اجازه اقامت داده است که از ضربه زدن به منافع ایالات متحده خودداری کند.
بر اساس قوانین آلمان شنود از شهروندان این کشور ممنوع است و هر شهروندی می‌تواند حتی علیه مقامات کشورهای خارجی که دست به این کار می‌زنند اقامه دعوی کند. سفر استروبله یک روز پس از آن رخ داد که مقامات ارشد امنیتی آمریکا و آلمان در واشنگتن دیدار کرده تا تنش‌های به وجود آمده به دلیل افشای جاسوسی آمریکا از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را کاهش دهند.
با این حال و با گذشت بیشتر زمان اطلاعات تازه‌ای از گستردگی جاسوسی آمریکایی‌ها فاش می‌شود. خبرگزاری آسوشیتد پرس در این باره می گوید که آژانس امنیت ملی این کشور علاوه بر جاسوسی از اروپا و خاورمیانه به طور محرمانه به جاسوسی اطلاعات از خطوط ارتباطی شرکت‌های اینترنتی یاهو و گوگل و همچنین شنود مکالمات تلفنی مقامات واتیکان نیز پرداخته است.
بر این اساس، طبق یک گزارش محرمانه به تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۱۳ سازمان امنیت ملی آمریکا در هر روز میلیون‌ها اطلاعات را از شبکه‌های داخلی یاهو و گوگل استخراج کرده و به انبارهای اطلاعاتی خود در مقرش واقع در «فورت مید» ارسال کرده است. در همین حال مجله ایتالیایی پانوراما فاش کرد که آمریکا مکالمات تلفنی مسوولان واتیکان را نیز شنود کرده است. امری که کاخ سفید آن را رد کرده است.
بنا به نوشته این مجله، آژانس امنیت ملی آمریکا در زمان تعیین جانشین پاپ اقدام به شنود مکالمات تلفنی واتیکان کرده که احتمالا این اقدام برای اولین بار یا آخرین بار نبوده است.