گروه بین‌الملل- قدری جمیل، معاون برکنار شده نخست‌وزیر سوریه با تاکید بر اینکه اختلافاتش با نظام سوریه عمیق نیست، عنوان داشت که به محض پایان سفرش، به سوریه باز می‌گردد. به گزارش «ایسنا»، قدری جمیل، معاون برکنار شده نخست‌وزیر سوریه در امور اقتصادی پس از انتشار خبر برکناری‌اش در مصاحبه با شبکه المیادین تصریح کرد: تاکنون به صورت رسمی خبر برکناری‌ من ابلاغ نشده است و من از برکناری‌ام از طریق رسانه‌ها با خبر شدم. وی تاکید کرد: من از این امر زیاد تعجب نکردم، چون در صورتی که برای حل سیاسی بحران سوریه به توافق برسیم، میان فعالیت و وظایف دولتی و عملکردهای سیاسی و حزبی من نوعی تناقض به وجود می‌آمد.

قدری جمیل عنوان کرد: من بر این باور هستم که هیچ ماموریتی مهم‌تر از پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه وجود ندارد. وی افزود: ما پیش از این که در دولت منصبی را عهده‌دار شویم، مخالف بودیم و در زمانی که وارد دولت شدیم نیز مخالف ماندیم و پس از خروج از دولت نیز مخالف باقی خواهیم ماند.

قدری جمیل تاکید کرد که وی در حال حاضر نه به عنوان یک مقام دولتی بلکه به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب «جبهه مردمی برای تغییر و آزادی» به خارج از سوریه سفر کرده است. وی در خصوص دیدارش با مسوولان آمریکایی در ژنو گفت: من بر این باورم که کسی که به ژنو ۲ می‌رود، از دیدار با برگزار کنندگان مذاکرات گریزان نیست و ناخرسند نمی‌شود.

قدری جمیل خاطرنشان کرد: دیدار ما با طرف‌های بین‌المللی جهت پایان دادن به حمام خون در سوریه یک اقدام مشروع و قانونی است و ما برای برون رفت از این بحران به هر دری می‌زنیم. وی در خصوص اختلافاتش با دولت سوریه عنوان کرد: اختلاف من با دولت به این دلیل است که من به فعالیت‌های سیاسی و حزبی می‌پردازم و این اختلافات چندان عمیق نیست. قدری جمیل تاکید کرد که به محض پایان کارهایش در سفر خارجی خود، به دمشق باز می‌گردد.

واکنش آمریکا به برکناری معاون نخست وزیر سوریه

در پی برکناری معاون نخست وزیر سوریه، آمریکا اعلام کرد که دلایل برکناری وی را نمی‌داند اما جمیل اخیرا با سفیر غیرمقیم آمریکا در دمشق دیدار کرده است.

به گزارش شبکه خبری روسیه الیوم، آمریکا به خبر برکناری قدری جمیل، معاون اقتصادی نخست وزیر سوریه و از مخالفان داخلی دولت این کشور، واکنش نشان داد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه واشنگتن نمی‌خواهد وارد جزئیات برکناری قدری جمیل شود، اعلام کرد: واشنگتن دلیل برکناری وی را نمی‌داند.

وی فاش کرد که قدری جمیل چند روز پیش با رابرت فورد، سفیر غیرمقیم ‌آمریکا در دمشق دیدار کرد و فورد در این دیدار به وی تاکید کرد که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و نزدیکانش مشروعیت خود را از دست داده‌اند و باید کنار بروند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان داشت: ما با بسیاری از سوری‌ها که نماینده گروه‌های سیاسی مختلف در این کشور هستند، دیدار می‌کنیم.

وی افزود: واشنگتن قصد ندارد فهرست کامل این افراد را فاش کند، اما باید به این امر اشاره کرد که ما با سوری‌ها دیدار و تماس مستقیم خود با داخل سوریه را نیز حفظ می‌کنیم.