تنش میان اروپا و آمریکا برسر جاسوسی آمریکا از رهبران

گروه بین‌الملل- در پی شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، کشورهای اروپایی خواستار اقدامی متحد علیه فعالیت‌های «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات» هستند. آلمان و فرانسه مسوول تنظیم فعالیت‌های امنیتی با آمریکا شدند. به گزارش دویچه وله، به گفته محافل دیپلماتیک شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) سبب واکنش مشترک و شدید سران کشورهای اروپایی شده است. رهبران کشورهای اروپایی در نشست خود در روز پنج‌شنبه گذشته در بروکسل از هرمان فون رامپوی، رییس اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون این اتحادیه خواستند که کمبود‌های فنی در زمینه امنیت ارتباطات و تبادل اطلاعات را جبران و کشورهای اروپایی را در این عرصه به کارآمدترین دستاوردهای فنی مجهز کنند. به گزارش بی‌بی‌سی رهبران اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، پایتخت بلژیک با صدور بیانیه‌ای گفته‌اند که بی‌اعتمادی به آمریکا به دلیل شنود مکالمات می‌‎تواند بر جنگ علیه تروریسم تاثیر بگذارد. اما در این بیانیه در عین حال تاکید شده است که روابط نزدیک با آمریکا برای کشورهای اروپا حائز اهمیت است.

فعالیت‌های «جاسوسی، خبرچینی و جمع‌آوری اطلاعات» از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا ظاهرا تنها به شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان محدود نبوده است و ۳۵ رهبر دیگر کشورهای جهان را نیز در بر می‌گیرد. این در شرایطی است که بنا به گزارش یورو نیوز، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا، زلاند نو و کانادا، کشورهای موسوم به «گروه پنج چشم»، پس از جنگ جهانی دوم به توافقنامه‌ای مبنی بر منع جاسوسی دست یافتند.

ماموریت مرکل و اولاند

به گفته هرمان فون رامپوی کشورهای اروپایی از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه خواسته‌اند که مسوولیت گفت‌وگو با دولت آمریکا را پیرامون «چگونگی و محدوده‌ فعالیت سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی» برعهده گیرند. این دو هم‌چنین موظفند قراردادی در این زمینه میان اتحادیه اروپا و آمریکا تهیه کنند. بنا بر ارزیابی رهبران اروپایی باید تا سال ۲۰۱۵ بازار دیجیتالی اروپا جنبه اجرایی به خود گیرد. باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که «از قواعد و قوانین کاملا متفاوت در عرصه دیجیتالی در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا» ناخشنود است.

در بیانیه مشترک و پایانی کشورهای اروپایی آمده است: «ایجاد بازار مشترک و دیجیتالی ارتباطات ضرورتی عاجل در اتحادیه اروپاست. به‌رغم امضای این بیانیه مشترک، برخی از کشورهای اروپایی مایل به واگذاری مسوولیت‌های نظارتی خود در سطح ملی به اتحادیه اروپا نیستند. در این میان می‌توان به ناخشنودی کشورهای بریتانیا و ایرلند اشاره کرد. در این دو کشور بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی در بخش «فناوری اطلاعات» شعبه دارند و مایل نیستند که به قوانین اتحادیه اروپا در زمینه رعایت اطلاعات شهروندان گردن بگذارند.

تنبیه اقتصادی آمریکا توسط اروپا

انتشار خبر شنود تلفن همراه آنگلا مرکل موجی از خشم و نارضایتی رهبران اروپایی را به دنبال داشت. برخی از سیاستمداران اروپایی خواستار تعلیق مذاکرات میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری شدند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری از اهمیت زیادی برای آمریکا و اروپا برخوردار است. تخمین زده می‌شود که انعقاد چنین بازار مشترکی می‌تواند به ایجاد دست‌کم ۲ میلیون فرصت شغلی در اروپا بیانجامد. یکی دیگر از پیشنهادهای لغو خدمات بانکی سوئیفت و انتقال اطلاعات آن به آمریکا بود. به گزارش

یورو نیوز، روز چهارشنبه پارلمان اروپا به تعلیق خدمات بانکی سوئیفت و لغو توافق انتقال داده‌های سوئیفت به آمریکا رای داد. اروپا اعلام کرد در دسترس بودن اطلاعات خدمات بانکی سوئیفت به دلیل مبارزه با تروریسم بهانه‌ای بیش نیست و در واقع آمریکا با این کار قصد جاسوسی از اروپا را دارد. بر اساس رای پارلمان اروپا، امکان دسترسی واشنگتن برای پیگیری پرداخت‌های بین‌المللی از طریق سایت‌ها به حالت تعلیق در خواهد آمد. این نگرانی زمانی پدید آمد که تلویزیون برزیل برنامه‌ای پخش کرد که در آن گفته شد اطلاعات فاش شده از سازمان جاسوسی آمریکا توسط اسنودن نشان می‌دهد ایالات متحده به‌صورت پنهانی از اطلاعات سوئیفت بهره‌برداری می‌کند.

برخی رهبران اروپایی حتی پیشنهاد کردند که اتحادیه اروپا هرگونه تبادل اطلاعاتی خود با آمریکا را متوقف کند. میشائیل اشپیندلگر، معاون صدراعظم اتریش گفت: «در بین کشورهای دوست نمی‌توان پذیرفت که کسی مورد شنود قرار گیرد یا اطلاعات وی جمع‌آوری و سپس بکار گرفته شود.»

فردریک راین‌فلت، نخست‌وزیر سوئد نیز تصریح کرد که شنود مکالمات تلفنی رهبر یک کشور «غیرقابل پذیرش» است. نخست وزیر بلژیک نیز گفت که «خبرچینی سیستماتیک به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و مقابله‌ اروپا با این اقدام ضروری است.» مارک روته، نخست‌وزیر هلند نیز در این‌باره گفت: «من شواهدی در دست ندارم که آیا تحت کنترل و مورد شنود قرار گرفته‌ام. اما هیچ‌کس نمی‌تواند کاملا مطمئن باشد.»