گروه بین‌الملل- درپی کاهش قیمت انرژی، تورم حوزه یورو در ماه سپتامبر برای دومین ماه کاهش یافت و برای هشتمین ماه کمتر از سقف 2 درصد تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا باقی ماند.
به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا در گزارش اولیه خود از تورم اعلام کرد قیمت‌های مصرف‌کننده پس از افزایش ۳/۱ درصدی در ماه اوت، در ماه سپتامبر با نرخ سالانه ۱/۱ درصد افزایش یافته است. این در شرایطی است که ۳۴ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ افزایش ۲/۱ درصدی قیمت‌های مصرف‌کننده را انتظار داشتند. نرخ تورم بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و انرژی، یک درصد است.
بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کند تورم در سال جاری ۵/۱ درصد و در سال ۲۰۱۴، ۳/۱ درصد خواهد بود. از سوی دیگر ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، هفته گذشته نیز تاکید کرد با هدف تقویت رشد اقتصادی برای مدتی طولانی نرخ بهره را پایین نگه خواهد داشت.
هاوارد آرچر، اقتصاددان ارشد حوزه اروپا از مرکز آی‌اچ‌اس می‌گوید: «به نظر می‌رسد احیای حوزه یورو به تدریج درحال انجام شدن است، اما این احیا همچنان متزلزل است. تورم پایین قدرت خرید مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد و این مساله به این معنی است که در صورت نیاز، بانک مرکزی اروپا برای اقدامات بیشتر آزادی عمل دارد.»
براساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، قیمت انرژی در این حوزه پس از کاهش ۳/۰ درصدی در ماه اوت، در ماه سپتامبر ۹/۰ درصد افت کرده است. اما قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو پس از رشد ۲/۳ درصدی در ماه اوت در ماه سپتامبر ۶/۲ درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر، آماری که روز ۲۷ سپتامبر منتشر شد نشان داد نرخ تورم در آلمان،بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در ماه سپتامبر تغییر نکرده و در رقم ۶/۱ درصد باقی مانده است. بانک مرکزی آلمان هفته گذشته گفت کندی رشد تورم به بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان در آلمان کمک می‌کند.
این در شرایطی است که اعتماد اقتصادی حوزه یورو در ماه جاری بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان رشد کرد و به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسید. شاخص بخش خدمات نیز به بالاترین سطح از ژوئن سال ۲۰۱۱ تاکنون رسید. این مساله نشان‌دهنده قدرت گرفتن روند احیای اقتصادی است.
براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد حوزه یورو در فصل جاری و فصل آینده ۲/۰ درصد رشد خواهد کرد. اقتصاد این حوزه در سه ماه منتهی به ژوئن رشد ۳/۰ درصدی را ثبت کرد.