گروه بین‌الملل- اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا در ماه جاری کاهش یافته و خرده‌فروشی در ماه اوت اندکی رشد کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش افزایش قیمت عمده‌فروشی که روز جمعه منتشر شد نیز بر کندی آهنگ فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد. با این وجود تحلیلگران معتقدند این آمار فدرال رزرو را از کاهش برنامه خرید اوراق قرضه باز نمی‌دارد. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان دانشگاه میشیگان در اوایل ماه سپتامبر ۳/۵ واحد کاهش یافت و به ۸/۷۶ واحد یعنی کمترین سطح از ماه آوریل تاکنون رسید. اقتصاددانان علت این کاهش را نگرانی از نرخ بالای تورم و احتمال حمله آمریکا به سوریه عنوان کردند.

گزارش دیگری که توسط وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شد، نشان داد خرده‌فروشی در ماه اوت ۲/۰ درصد رشد کرده است، زیرا مردم خودرو و دیگر کالاهای بادوامی همچون مبلمان، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی را خریداری کرده‌اند. اما این خریدها موجب شد فروش اقلامی مانند پوشاک، مصالح ساختمانی و کالاهای ورزشی با کاهش رو به رو شود. با این وجود خرده‌فروشی که حدود ۳۰ درصد از هزینه مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، برای پنجمین ماه متوالی رشد کرده است. خرده‌فروشی در ماه ژوئیه افزایش ۴/۰ درصدی را ثبت کرده بود. خرده‌فروشی بدون درنظرگرفتن خودرو، بنزین و مصالح ساختمانی، پس از رشد ۵/۰ درصدی در ماه ژوئیه در ماه اوت ۲/۰ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد شاخص قیمت تولیدکننده در ماه اوت ۳/۰ درصد افزایش یافته است. در ۱۲ ماه منتهی به اوت، قیمت‌های جمع‌آوری شده از مزارع،کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها، ۴/۱ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که این قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه افزایش ۱/۲ درصدی را ثبت کرده بود.

براساس گزارش وزارت کار آمریکا، قیمت عمده‌فروشی بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و انرژی، پس از افزایش طی ۹ ماه متوالی در ماه اوت تغییر نکرد. شاخص قیمت تولیدکننده بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و انرژی، در ۱۲ ماه منتهی به اوت ۱/۱ درصد رشد کرده است که کمترین میزان رشد از ژوئن سال ۲۰۱۰ تاکنون به شمار می‌رود.