گروه بین‌الملل- پلیس ترکیه به سوی افرادی که در استانبول و در اعتراض به مرگ یک جوان ۲۲ ساله در جنوب این کشور، تجمع کرده بودند گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد. به گزارش «ایسنا»،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، بین دو هزار تا سه هزار نفر در اطراف میدان تقسیم استانبول که در ماه ژوئن سال جاری میلادی نیز با تظاهرات ضد دولتی روبه رو بود، تجمع کردند و شعارهایی از جمله «تقسیم قبرستان فاشیسم است» سر دادند. پلیس ترکیه برای جلوگیری از ورود معترضان به داخل میدان و پیش از عقب راندن آنها از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

آژانس خبری دوغان ترکیه گزارش داد، شلیک گاز اشک آور بازی میان تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال ترکیه و رقیب سوئدی آنها را که قرار بود در نزدیکی میدان تقسیم برگزار شود، بر هم زد و دچار خدشه کرد.

این خبرگزاری گزارش داد، احمد آتاکان ۲۲ ساله دوشنبه شب پس از برخورد گلوله گاز اشک‌آور با سرش در جریان درگیری میان پلیس ترکیه و حدود ۱۵۰ معترض در انتاکیه در استان هاتای در جنوب شرق این کشور و در نزدیکی مرز سوریه در بیمارستان درگذشت.

مقام‌های محلی این مساله را مورد مناقشه قرار دادند و گفتند این جوان ۲۲ ساله پس از سقوط از پشت بام حین پرتاب سنگ به سوی ماموران پلیس کشته شده است.

پلیس ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ این جوان در پی سقوط بوده است.

کالبد شکافی اولیه نیز نشان داد که مرگ این جوان به علت جراحات گسترده‌ و خونریزی مغزی بوده است.

مرگ این جوان ششمین مورد از مرگ معترضان ترکیه‌ای علیه دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور از ژوئن سال جاری میلادی محسوب

می‌شود.

آژانس خبری دوغان در ادامه گزارش داد: گزارش‌هایی مبنی بر درگیری میان معترضان و پلیس در سایر شهرهای ترکیه مخابره شده و مراسم تدفین این جوان در استان هاتای باعث بروز درگیری خشونت باری شده است.

این جوان در اعتراضات علیه مرگ یک نوجوان ۱۴ ساله حضور داشت که خود قربانی خشونت پلیس ترکیه شد.

در درگیری‌های صورت گرفته روز دوشنبه در استانبول که با استفاده پلیس این شهر از گاز اشک‌آور و آب پرفشار همراه بود، اکثر شرکت‌کنندگان افرادی بودند که صورت‌هایشان را با ماسک پوشانده و جزو گروه‌های چپ افراطی بودند و به سوی پلیس کوکتل مولوتف و سنگ پرتاب می‌کردند و از موانع می‌گذشتند.