گروه بین‌الملل- دولت فرانسه با تدوین یک منشور جدید، قانونی را مبنی بر ممنوعیت حضور مذهب در مدارس این کشور ارائه کرده‌است که عاملی بر تشدید تنش‌های مذهبی در این کشور خواهد بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، «منشور سکولاریسم در مدارس» قرار است در همه مدارس دولتی فرانسه به صورت پوستر نصب شود و اقدامی است که توسط وینسانت پیون، وزیر آموزش دولت سوسیالیست این کشور مطرح شده است.

این منشور ۱۵ بخشی دارای موارد حقوقی جدیدی نیست.

این وزیر مدعی است که «منشور مذکور تلاشی است برای ارتقا و حمایت از فهم و درک بهتر و اجرای قاطع اولویت‌ها و اصولی که ریشه در قوانین ۱۹۰۵ فرانسه و انقلاب این کشور دارند و مبنای آنها جدایی واضح و قاطع کلیسا و دولت است.»

طرح این وزیر فرانسه با نارضایتی پنج میلیون مسلمان این کشور روبه رو شده‌است به طوری که برخی از آنها این اقدام خصمانه را به نوعی تهاجم به فرهنگ و سنت‌های مسلمانان می‌دانند.

فرانسه در سال‌های اخیر با مناقشات حقوقی از جانب مدارسی که دختران با روسری سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند، مواجه شده‌است که بی‌توجهی به قانون منع حجاب در سال ۲۰۰۴ میلادی است.

دلیل بوباکار، رییس شورای مسلمانان فرانسه گفت: این منشور بر قانون ۲۰۰۴ میلادی تاکید دارد و برقراری مساوات میان دختران و پسران مساله‌ای است که مورد توجه جامعه مسلمانان فرانسه است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که ۹۰ درصد مسلمانان فرانسه معتقدند که هدف این منشور قرار گرفته‌اند.

اما وزیر آموزش فرانسه این تفسیر را از سوی رییس شورای مسلمانان این کشور رد کرد و گفت: «سکولار بودن به معنای مساوات برای هر فرد در فرانسه است. افرادی هستند که فکر می‌کنند این منشور آنها را منع می‌کند. در حقیقت این منشور به ما اجازه می‌دهد تا آزادانه در کنار یکدیگر زندگی کنیم.»

این منشور با تاکید بر اینکه فرانسه به همه عقاید و مذاهب احترام می‌گذارد و در مقابل آنها خنثی و بی‌طرف رفتار می‌کند، آغاز می‌شود.

در ادامه این منشور ادعا شده‌است که «غیبت مذهب در مدارس به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا شخصیت خود را ارتقا بدهند، اراده‌های آزاد داشته باشند و به دور از فشار یا گرایش به مذهبی در محیطی آزاد به شهروندی فرانسوی بدل شوند.» در عمل این به آن معنا است که آموزگاران نباید هیچ گاه در جریان تدریس به مذهب خود یا دیدگاه سیاسی‌شان اشاره کنند و دانش آموزان نیز نمی‌توانند از عقاید و مذهب خود به عنوان دلیلی برای به چالش کشیدن مفهوم درس ملی استفاده کنند.

قصد و نیت تاسیس «مدرسه سکولار» به عنوان نقطه عطفی برای دولت فرانسه و «تضمینی برای حقوق جهانی آزادی بیان است» و گمان می‌رود که مساله‌ای است که از سوی نخبگان فرانسوی مورد احترام زیاد است.

با وجود تمایل نداشتن اقلیت فرانسه به این مساله، حمایت و پشتیبانی از آن در میان مردم فرانسه بسیار زیاد است.

این قانون همچنین باعث خشم ۳۰ هزار هندوی سیک در فرانسه شده، زیرا پسران آنها از همان سنین کودکی و براساس مذهب و عقایدشان باید سرخود را بپوشانند.