گروه بین‌الملل- حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر، پس از دو سال حبس از زندان آزاد شده است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، هلی کوپتر حامل حسنی مبارک او را از زندان طره به بیمارستانی نظامی در منطقه معادی در جنوب قاهره انتقال داد. او در این بیمارستان در بازداشت خواهد بود. قاضی صادر کننده قرار آزادی حسنی مبارک از زندان گفته است که تصمیم او قطعی و نهایی است و قابل تجدید نظر نیست.

با این همه، قرار است حسنی مبارک، مجددا برای اتهاماتی از قبیل دست داشتن در کشتار معترضان در جریان قیام مردمی علیه او محاکمه شود. روز چهارشنبه، منابع قضایی مصر گفتند که جلسه دادگاه در محل بازداشتگاه حسنی مبارک، ۸۵ ساله، برگزار شده و دادگاه به آزادی رییس جمهوری اسبق مصر رای داده است.

شب جمعه، حازم ببلاوی، نخست وزیر دولت مورد حمایت نظامیان در مصر اعلام کرد که حسنی مبارک پس از آزادی از زندان، در بازداشت خانگی قرار خواهد گرفت.

آزادی مبارک از زندان از دیدگاه بسیاری از مصریان نشانه آن است که نظامیان مصری در عمل تغییرات حاصل شده پس از «بهار عربی» را قدم به قدم از بین می برند.

دولت‌های اروپایی در پاسخ به سرکوب مردم توسط ارتش مصر، روز چهارشنبه تصمیم گرفتند که صادرات تجهیزات نظامی به آن کشور را موقتا منع کنند.

راهپیمایی «جمعه شهدا» در مصر

این همه در شرایطی است که ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت خواهان برگزاری راهپیمایی‌های گسترده با شعار «جمعه شهدا» از مقابل تعدادی از مساجد قاهره و دیگر استان‌های مصر شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت پس از فراخوان برگزاری تظاهرات با شعار «هفته برچیدن کودتا» در روزهای گذشته، این بار برگزاری راهپیمایی‌های گسترده با شعار «جمعه شهدا» را خواستار شد. این فراخوان ائتلاف مذکور به دنبال کشتار صدها تن از حامیان محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر طی روزهای گذشته انجام گرفت. از سوی دیگر، وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که اجازه اقامه نماز جمعه در مساجد الفتح در رامسس و النور در العباسیه واقع در قاهره را نمی‌دهد.

در همین راستا، برپایی راهپیمایی‌ها در محکوم کردن کودتای نظامی در مصر در مناطق مختلفی از کشور ادامه دارد. گروه موسوم به «جنبش جوانان مترو» در ایستگاه مترو شهدا در قاهره تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کرده و شعارهایی در محکوم کردن کودتای نظامی و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر سر دادند.

حامیان رییس‌جمهوری برکنار شده مصر عصر روز پنج‌شنبه در الجیزه و منطقه المعادی در قاهره راهپیمایی کردند. راهپیمایی‌های دیگری نیز در سوئز، المنیا، بنی سویف، العریض و اسکندریه قبل و پس از نماز مغرب بر پا شد. زنجیرهای انسانی نیز در قاهره، الجیزه، سوئز، العریش، بنی سویف، المنوفیة، المنیا و قنا در محکوم کردن کودتای نظامی برگزار شد. با وجود اینکه مسوولان مصری از اواسط ماه جاری در نیمی از استان‌های مصر از ساعت هفت عصر تا شش صبح منع آمد و شد را اجرا می‌کنند، اما مخالفان کودتا با برپایی راهپیمایی در تعدادی از استان‌های مصر منع آمد و شد را نقض ‌می‌کنند.