شاهزاده هلندی  پس از هجده ماه بیهوشی درگذشت

گروه بین‌الملل- دربار هلند اعلام کرد که برادر پادشاه این کشور پس از هجده ماه بیهوشی درگذشت. به گزارش بی.‌بی.‌سی، براساس اطلاعیه ویللم الکساندر، پادشاه هلند، شاهزاده یوهان فریسو، که پس از یک حادثه اسکی از هجده ماه پیش بستری بود، در سن ٤٤ سالگی در یکی از کاخ‌های سلطنتی در شهر لاهه درگذشت. در بخشی از این بیانیه آمده است که پرنس فریسو در روز ١٧ فوریه سال ٢٠١٢ هنگام اسکی در اتریش گرفتار حادثه شد و از آن زمان تا هنگام مرگ در حالت کما به سر می‌برد.

در فوریه سال گذشته، پرنس فریسو که به یکی از مناطق اسکی بازی اتریش سفر کرده بود، با وجود اعلام هشدار مراجع محلی در مورد احتمال ریزش بهمن، همراه با یکی از دوستانش، در محلی خارج از پیست تعیین شده به اسکی پرداخت و گرفتار بهمن شد.

ماموران نجات توانستند پس از حدود بیست دقیقه، شاهزاده هلندی را از زیر برف نجات دهند اما در این مدت، کمبود اکسیژن باعث بروز ضایعه مغزی شد که در نتیجه آن، او به حالت کما فرو رفت.

بیانیه دربار هلند افزوده است که برادر پادشاه آن کشور در شرایطی درگذشت که از «حداقل آگاهی» برخوردار بود و هرگز در طول هجده ماه گذشته، هوشیاری خود را به دست نیاورده بود.

پس از حادثه اسکی، پرنس فریسو در بیمارستانی در بریتانیا بستری شد اما در ماه ژوئیه، به کاخ محل اقامت بئاتریکس، ملکه سابق هلند انتقال یافت که چند ماه پیش به نفع پسرش از مقام خود استعفا کرده بود.

با وجود شرایط پرنس فریسو، رسانه‌های خبری و مقامات هلند اعلام مرگ او را تکان‌دهنده توصیف کرده‌اند.

فریسو یوهان، پرنس اورنج ناسو، پسر کوچکتر ملکه بئاتریکس، در سال ٢٠٠٤ با میبل ویس اسمیت، ازدواج کرد. پس از آنکه گزارش شد که همسر او پیش از ازدواج، با یک قاچاقچی مواد مخدر ارتباط داشته، پرنس فریسو اعلام کرد که از حق خود نسبت به وراثت تاج و تخت هلند چشم پوشی می‌کند.

بر خلاف سنت رایج، نخست وزیر هلند برای ازدواج پرنس فریسو خواستار کسب مجوز از پارلمان نشد.

در آن زمان، او پس از برادر بزرگ‌ترش و فرزندان او، نفر چهارم در رده وارثان سلطنت هلند بود.

با وجود اعلام کناره‌گیری از وراثت سلطنت، فریسو یوهان اجازه یافت تا همچنان از لقب سلطنتی شاهزاده ارونج ناسو استفاده کند و همسرش هم لقب سلطنتی داشته باشد.

هنوز برنامه تشییع جنازه و محل دفن پرنس فریسو اعلام نشده و مشخص نیست که آیا او هم مانند اکثر اعضای خانواده سلطنتی، در محل نیوئه کرک، کلیسای نزدیک کاخ سلطنتی دفن خواهد شد یا محل دیگری برای این منظور در نظر گرفته شده است.