گروه بین‌الملل- روزنامه «اشپیگل» در گزارشی اعلام کرد: آژانس امنیت ملی آمریکا با رمزگشایی کدی که از سیستم ویدئو کنفرانس داخلی سازمان ملل محافظت می‌کرد، اقدام به جاسوسی از این آژانس کرده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این گزارش فاش کرد، آمریکا تنها مشغول جاسوسی از اتحادیه اروپا نبوده است بلکه ابزار نظارتی‌اش را نیز روی بدنه بین‌المللی آماده کرده بود. در این گزارش آمده است: نفوذ الکترونیکی به سازمان ملل، که مقرش در نیویورک است، در تابستان ۲۰۱۲ اتفاق افتاد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، سازمان ملل از این گزارش‌ها که آژانس امنیت ملی آمریکا از این سازمان جاسوسی کرده بود آگاه است. ما گزارش‌ها را دیدیم و در این مقطع هیچ نظری نداریم.

افشاگری‌های پیشین اشپیگل در خصوص جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از نهادهای اتحادیه اروپا حاکی از این است که این آژانس آمریکایی به شبکه خصوصی مجازی (VPN) که سفارت‌های اتحادیه اروپا در آمریکا از آن استفاده می‌کردند، دسترسی پیدا کرده بود. در گزارش این روزنامه همچنین آمده است: آژانس جاسوسی آمریکا یک برنامه نظارتی با عنوان «سرویس جمع‌آوری ویژه» را زیر نظر دارد که آژانس اطلاعاتی مرکزی آمریکا (سیا) و آژانس امنیت ملی آمریکا مشترکا کارهای آن را انجام می‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها این سیستم در بیش از ۸۰ سفارتخانه و کنسولگری در سراسر دنیا وجود دارد و اغلب کشور میزبان از وجود آن اطلاع ندارد. وجود این سیستم در ژوئیه ۲۰۱۳ توسط «ادوارد اسنودن»، شهروند آمریکایی و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شد.

در ماه ژوئن، «اشپیگل» فاش کرد که سرویس اطلاعاتی آمریکا هر ماه حدود نیم میلیارد تماس تلفنی، ایمیل و پیامک را در آلمان زیر نظر دارد که این باعث بوجود آمدن طوفانی از اعتراضات در میان شهروندان آلمانی شد.

روز پانزدهم اوت، «فیلیپ روسلر»، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد و تکنولوژی آلمان گفت، این کشور اقدام قاطع را برای محدود کردن توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از ارتباطات اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.