گروه بین‌الملل- به دنبال انفجارهای تروریستی شمال لبنان، شورای امنیت و برخی کشورهای جهان این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،‌ در پی انفجارهای تروریستی اخیر در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان منابع امنیتی این کشور اعلام کردند که تعداد کشته‌های این انفجار به ۴۵ تن افزایش یافته است. این در شرایطی است که بیش از ۵۰۰ تن دیگر نیز در این دو انفجار زخمی شدند. در همین راستا،‌ شورای امنیت با تصویب بیانیه‌ای که از سوی کشور فرانسه پیشنهاد شد، این دو انفجار در طرابلس را به شدت محکوم کرد.

همچنین شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان و مجروحان این انفجار و نیز دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرد و این انفجارها را «اقدامی شنیع» توصیف کرد.

در این بیانیه تاکید شده که تروریسم در تمامی اشکال خود یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است. شورای امنیت علاوه بر این، بر لزوم تلاش برای دستگیری و مجازات عاملان انفجارهای مذکور تاکید کرد و از همه مردم لبنان خواست تا در رویارویی با تلاش‌ها برای ضربه زدن به ثبات این کشور وحدت ملی را حفظ کنند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با محکوم کردن این انفجارها از همه احزاب و گروه‌های لبنانی خواست تا ضمن حفظ خویشتنداری و حفظ وحدت از موسسات و نهادهای دولتی به ویژه نیروهای امنیتی در حفظ آرامش و نظم در لبنان حمایت کنند.

وزارت اطلاع‌رسانی سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت سوریه به شدت این دو انفجار تروریستی را محکوم می‌کند و خواهان انجام تحقیقات فوری برای شناسایی عاملان این انفجارها است.

آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، عراق، اردن و چندین کشور دیگر نیز انفجارهای شمال لبنان را به شدت محکوم کردند و از مردم این کشور خواستند از اقدامات حساب نشده خودداری کنند. در سطح داخلی نیز میشل سلیمان، رییس‌جمهوری لبنان با محکوم کردن این انفجارها تاکید کرد: آنچه در طرابلس رخ داد در حقیقت بخشی از سلسله انفجارهای فتنه‌آمیزی بود که هدف آن ضربه زدن به تمام لبنان و شهروندان بیگناه در طرابلس بود.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان نیز دیروز (شنبه) را عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

محمد رشید قبانی، مفتی اهل سنت لبنان نیز اعلام کرد که این انفجارها در حقیقت تلاش برای ایجاد فتنه‌های مذهبی و دعوت برای جنگ میان سنی و شیعه است.

در دو انفجار روز جمعه در دو مسجد در طرابلس که همزمان با خروج نمازگزاران از این دو مسجد به وقوع پیوست ۴۵ تن کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند.