گروه بین‌الملل- آژانس پناهندگان سازمان ملل از فرار حدود ۳۰ هزار آواره سوری به منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق طی پنج روز گذشته خبر داد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مهاجرت و گریختن دسته جمعی و گسترده که بسیاری از آنها را کردهای سوریه تشکیل می‌دهند، مقام‌های منطقه کردستان عراق و آژانس‌های کمک رسان را در رسیدگی به این افراد دچار مشکل کرده است. یوسف محمود، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در منطقه کردستان عراق گفت: آوارگان سوری همچنان در حال ورود به منطقه شمال عراق هستند و اکثر جمعیت‌ آن‌ها را نیز زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.علت اصلی این فرار گسترده هنوز مشخص نیست. امروز، حدود سه هزار آواره سوری از مرزها عبور کرده‌اند که به این ترتیب تعداد آوارگان سوری از پنج شنبه هفته گذشته ۳۰ هزار تن شده‌ است.این روند باعث شده تا تعداد آوارگان سوری در منطقه خودمختار کردستان عراق به حدود ۱۹۵ هزار تن برسد.

کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل در اربیل، مرکز کردستان عراق یک اردوگاه ترانزیتی اضطراری دایر کرده تا میزبان حجم گسترده این افراد باشد. گزارش شده که برخی از آوارگان سوری در مساجد یا در منازل خانواده و دوستانشان در منطقه ساکن هستند.کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل همچنین در حال ارسال ۱۵ کامیون حامل تجهیزات و مایحتاج آوارگان چون ۳۱ چادر، هزاران گالن آب از اردن به عراق است.

کردها بزرگ‌ترین اقلیت قومی در سوریه هستند و بیش از ۱۰ درصد جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه را تشکیل می‌دهند و از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مسعود بارزانی، رییس منطقه خودمختار کردستان عراق، اوایل ماه جاری میلادی متعهد شد تا از کردهای سوریه حمایت کند؛ البته به جزئیات این مساله نپرداخت.