گروه بین‌الملل- روسای جمهوری روسیه و اوکراین روز جمعه در مورد مشکلات پیش آمده در مرزهای دو کشور، تلفنی گفت‌وگو و بر پرهیز از آغاز یک «جنگ تجاری» تاکید کردند. به گزارش یورو نیوز، تمهیدات جدید گمرک روسیه به بهانه «نگرانی‌های بهداشتی»، موجب شده است تا طی روزهای گذشته صدها واگن قطار و کامیون حامل کالاهای به اصطلاح «ریسک دار» اوکراینی، در بین راه سرگردان شوند و صف‌های طولانی در گذرگاه‌های مرزی این دو کشور به وجود آید. مقامات اوکراین معتقدند مسکو با این سیاست، رویه‌ای را در پیش گرفته تا مانع عقد قرارداد گمرکی مابین کی یف و اتحادیه اروپا شود و اوکراین را برای عضویت در اتحادیه گمرکی خود با بلاروس و قزاقستان تحت فشار بگذارد. میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین در واکنش به این موضوع با تاکید بر ادامه همکاری با روسیه، گفت: «مشکلاتی در حال حاضر وجود دارد که به نظر ما با تاسیس و ساختار اتحادیه گمرکی ارتباط دارند.»

به باور بازرگانان اوکراینی محدودیت‌های جدید مسکو، در صورت تداوم تا پایان سال، می‌تواند معادل دو و نیم میلیارد دلار به صادرات آنها خسارت وارد کند.

هر چند مسکو پیش‌تر از عزم کی یف در برقراری روابط مستحکم‌تر اقتصادی و سیاسی با اتحادیه اروپا انتقاد کرده بود، ولی با این حال می‌گوید: این نه یک تصمیم سیاسی، بلکه به صلاحدید مسوولان گمرک این کشوراتخاذ شده است.

گنادی اُنیشچنکو پزشک ارشد بهداشت روسیه با اشاره به موقتی بودن این تصمیم، گفت: «به محض اینکه متقاعد شدیم مشکلی وجود ندارد، دستور کنترل را لغو کردیم. آزمایشگاه اوکراین به ما اطمینان خاطر داد که محصولات کاملا مطابق با قوانین تولید می‌شوند و لذا ما هم اجازه دادیم تا عبور مواد غذایی از مرزها از سر گرفته شود.»

به‌رغم گمانه زنی‌های متفاوت در مورد چرایی این تصمیم، یک نکته واضح است: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در سفر اخیر خود به اوکراین صریحا تاکید کرده بود «مسکو باید نزدیک‌ترین متحد کی یف باقی بماند.»