گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول دولت سومالی را بعد از یک وقفه ۲۲ ساله مجددا به رسمیت شناخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این اقدام راه را برای از سرگیری روابط سومالی با صندوق بین‌المللی پول باز می‌کند و باعث می‌شود این صندوق بتواند کمک‌های فنی و مشورتی در اختیار کشور فقیر شاخ آفریقا قرار دهد. اما تا زمانی که سومالی بدهی معوقه حدود ۳۵۰ میلیون دلاری خود را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت نکند، این نهاد به سومالی وام نخواهد داد.صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که تصمیم‌اش در راستای حمایت‌های گسترده بین‌المللی از دولت فدرال سومالی و شناسایی این دولت توسط نهادهای بین‌المللی است.

سومالی از سال ۱۹۶۲ میلادی عضو صندوق بین‌المللی پول بوده است اما جنگ داخلی طولانی در این کشور عملا به این معنی بود که دولتی وجود نداشت که این صندوق بتواند با آن تعامل داشته باشد.سومالی در پی دو دهه جنگ داخلی، اکنون در یک روند آرام بازسازی قرار گرفته است.

از سال گذشته میلادی که «حسن شیخ محمد» رییس‌جمهوری سومالی شد، سازمان‌های بین‌المللی فعالیت خود را در این کشور از سر گرفته‌اند.

انتخاباتی که منجر به روی کار آمدن حسن شیخ محمد شد، نخستین انتخابات در سومالی پس از سال ۱۹۹۱ میلادی بود که جنگ سالاران، «محمد زیاد باره» دیکتاتور نظامی این کشور را سرنگون کردند.