گروه بین‌الملل- در شرایطی که نظر‌سنجی‌ها از پیشتاز بودن نیکلاس مادورو، معاون هوگو چاوز در انتخابات دیروز ریاست‌‌جمهوری ونزوئلا حکایت داشت، مخالفان دولت را متهم کرده‌اند که با پخش فعالیت‌ها و مصاحبه تلویزیونی مادورو، کفیل ریاست‌جمهوری ونزوئلا در زمان توقف قانونی مبارزات انتخاباتی، قانون انتخابات نقض شده است. همزمان دیه‌گو آرماندو مارادونا، بهترین بازیگر تاریخ فوتبال جهان، در کنار نامزد مورد حمایت هوگو چاوز ظاهر شده‌است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، تصاویر نیکولاس مادورو شب برگزاری انتخابات در حال بازدید از مزار هوگو چاوز از تلویزیون دولتی این کشور پخش شده است. انریکه کاپریلس نامزد مخالفان دولت در این انتخابات این اقدام را «نقض بی شرمانه مقررات انتخاباتی» خوانده است. یک روز پیش از این یعنی روز شنبه، کاپریلس یک شبکه اینترنتی را برای انتشار تبلیغات انتخاباتی خودش راه‌اندازی کرد. میلیون‌ها نفر از مردم ونزوئلا دیروز، یکشنبه، برای تعیین جانشین هوگو چاوز در انتخابات شرکت کردند. هوگو چاوز رییس‌جمهوری پیشین ونزوئلا پنجم ماه مارس، بعد از دو سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

آخرین همایش‌های انتخاباتی

نیکولاس مادورو ۵۰ساله که نامزد مورد علاقه هوگو چاوز است در این انتخابات از رقبا پیش است، اما جدید‌‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از کم شدن فاصله میان او و انریکه کاپریلس ۴۰ساله بوده‌است.

روز پنج‌شنبه هر دو طرف تجمع‌های بزرگی را در پایان رسمی مبارزات انتخاباتی خود برپا کردند. از سال ۲۰۰۲ حامیان چاوز روز ۱۳ آوریل - ۲۴ فروردین، را به یاد بازگشت هوگو چاوز به قدرت پس از کودتایی کوتاه علیه دولتش در سال ۲۰۰۲ جشن می‌گیرند. تلویزیون دولتی ونزوئلا مادورو را در کنار دیه گو مارادونا، ستاره فوتبال آرژانتینی در حال بازدید از مزار هوگو چاوز نشان داد. دیه‌گو مارادونا در آخرین همایش انتخاباتی مادورو نیز شرکت داشت. این تلویزیون مصاحبه‌ای را نیز با مادورو درباره کودتای سال ۲۰۰۲ علیه هوگو چاوز نشان داده‌است. روز جمعه اعضای تیم انتخاباتی مخالفان، شکایت رسمی خود را به کمیته انتخاباتی ونزوئلا ارائه کردند. کارلوس اوکاریز، یکی از رهبران مخالف دولت به شبکه تلویزیونی ونزوئلایی گلوب ویژن گفت: امکان ندارد که تلویزیون دولتی تنها از روی ناچاری مرتکب نقض قانون بشود. کاپریلس شکایت خود را روی شبکه توئیتر هم منتشر کرده و گفته شبکه وی تی وی «بی شرمانه مقررات انتخاباتی را نقض کرده است.» نیکولاس مادورو نیز در یک وبلاگ نوشته‌است که «یک جنگ کثیف» علیه او از بوگوتا، پایتخت کلمبیا «هدایت می شود.» در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که دیروز از ساعت ۳۰/۶صبح آغاز شد، ۱۹میلیون ونزوئلایی واجد شرایط شرکت کردند. برنده انتخابات ۴روز دیگر سوگند یاد می‌کند. چاوز پیش از مرگش از مردم خواسته بود اگر از دنیا رفت به معاونش، مادورو که پیش‌تر یک راننده اتوبوس بوده است رای بدهند.