گروه بین‌الملل- خطوط هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» استفاده از رژلب و لاک ناخن قرمز برای مهمانداران زن را ممنوع کرده است. همچنین سرو مشروبات الکلی در پروازهای داخلی و برخی مقصدهای بین‌المللی به کشورهای اسلامی نیز ممنوع شده است. به گزارش دویچه‌وله به نقل از روزنامه گاردین، خطوط هواپیمایی ملی ترکیه، «ترکیش ایرلاینز»، استفاده از لاک ناخن و رژلب قرمز برای مهمانداران زن را ممنوع کرده است.

این شرکت هواپیمایی معروف که چهارمین شرکت بزرگ هواپیمایی اروپا به شمار می‌رود، در بخش‌نامه‌ای که اخیرا منتشر کرده است، دلیل این امر را تلاش برای ایجاد ظاهر «مرتب و متین و به دور از نقاشی» مهمانداران زن دانسته است. در این بخش‌نامه آمده است: «اونیفورم مهمانداران ما صورتی پررنگ یا قرمز نیست. بنابراین استفاده از لاک ناخن یا رژلب به این رنگ‌های تند موضوعیت ندارد.»

قوانین جدید خطوط هواپیمایی ملی ترکیه تنها محدود به رنگ آرایش زنان مهمانداران نیست. این راهنمای جدید، زنان را از بازگذاشتن دکمه‌ بالای پیراهن خود نیز منع کرده است. بنابر قوانین جدید در بیشتر پروازهای داخلی دیگر مشروبات الکلی سرو نخواهد شد. این محدودیت برای برخی از مقصدهای این خطوط هوایی در کشورهای اسلامی دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

روزنامه «گاردین» در گزارش خود اضافه کرده است که مسوولان خطوط هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» از ارائه جزئیات بیشتر در‌باره تصمیم‌های جدید خودداری کردند.

«ترکیش ایرلاینز» سال گذشته نیز ممنوعیت پوشش روسری برای مهمانداران را لغو کرد و از یک سال پیش مهمانداران محجبه را نیز استخدام می‌کند. مهمانداران محجبه معمولا در محوطه فرودگاه، پشت باجه‌های تحویل بار یا در بخش اداری این خطوط هواپیمایی کار می‌کنند.

این قوانین تازه اعتراض لاییک‌ها و سکولارها و منتقدان دولت اسلام‌گرای ترکیه را در پی داشته است. آنها می‌گویند: دلیل اصلی این امر جلب رضایت اسلام‌گرایان ترکیه و تلاش‌های تدریجی دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، برای دور کردن کشور از ارزش‌های سکولار و اسلامی کردن جامعه است.