گروه بین‌الملل - خبر تمایل بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره به منظور جلوگیری از ضعف و رکود اقتصاد، موجب ترقی شاخص‌های وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، در جلسه کمیته تصمیم‌گیرنده بانک مرکزی در مورد نرخ بهره، مقامات بانک در رای‌گیری مخفی به کاهش مجدد نرخ بهره رای دادند. احتمالا آمار و ارقام اخیر اقتصادی مقامات بانک را متقاعد کرده است که خطر کسادی جدی است و باید چاره‌ای برای جلوگیری از تسری آن به کل اقتصاد اندیشید. البته بانک مرکزی در بیانیه خود تاکید کرد که چشم‌انداز اقتصادی تقریبا مبهم و ناروشن بود و بحران اعتبارات توجیه کافی به بانک‌ها برای کاهش نرخ بهره داد اما در حال حاضر که بحران اعتبارات تقریبا کنترل شده است، معلوم نیست که نیازی به کاهش نرخ بهره وجود داشته باشد.

تحلیلگران بازار معتقدند، نظر بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ بهره مانند هیزمی است که آتش اشتیاق کاهش نرخ بهره را تقویت می‌کند والبته این به اقتصاد هم کمک می‌کند. سخنان ویلیام پول رییس بانک مرکزی سنت‌لوئیس هم گفت: بازارها دراثر شرایط نامناسب اعتبارات مالی هنوز متزلزل و شکننده هستند. رییس بانک‌مرکزی سانفرانسیسکو گفت: بانک باید بر این موضوع که چگونه توسعه بازارهای مالی بر اشتغال، بر رویداد اقتصادی و تورم تاثیر می‌گذارند، تمرکز کند. به‌هر حال سرمایه‌گذاران موضوع اخیر بانک را می‌پسندند وضعیتی که بانک از استراتژی کج‌دار و مریض خارج شده است و دیدگاه روشن و شفاف خود را درباره شرایط اقتصادی بیان می‌کند.شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۱۲۱واحد یا ۸۶درصد به دست آورد و به عدد ۱۴۱۶۵رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۳واحد یا ۸۱درصد افزوده به واحد ۱۵۶۵ رسید. استاندارد اندپورز رکورد قبلی خود که در روز جمعه قبل به دست آمده بود، شکست. شاخص سهام تکنولوژی نزودک ۱۷واحد یا ۵۹درصد به دست آمد و به ۲۸۰۳واحد رسید، از ژانویه ۲۰۰۱ تاکنون این اولین بار است که شاخص نزدک از واحد ۲۸۰۰ عبور می‌کند.رونق سهام در وال‌استریت روز سه‌شنبه به سرمایه‌گذاران ژاپنی امید و انگیزه فعالیت داد، هرچند بانک‌ها هنوز بخش ضعیف بازار سهام هستند و سهام آنها دچار رکود است. اما فروشندگان کالاها مانند فلزات و نفت مشتری زیاد به خود دیدند و روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند.شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه ۱۸ واحد یا ۱/۰درصد به دست آورد و به رقم ۱۷۱۷۸ رسید.شاخص سهام توپیکس هم با به دست آوردن ۸۸/۱ واحد یا ۱۱/۰درصد به واحد ۱۶۵۸ رسید.در اروپا، شاخص‌های سهام تحت تاثیر اخباری که در نیویورک در جریان بود، روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند.شاخص FTSE لندن، ۱۴/۱درصد به دست آورد، داکس آلمان ۰۸/۰درصد اضافه کرد و سهم CAC-۴۰ فرانسه ۵۶/۰درصد بود.و اما در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب وضعیتی متفاوت داشت. در روز سه‌شنبه ارزش یورو در مقابل دلار به پایین‌ترین حد خود رسید و هر یورو به ازای ۴۰۱۵/۱دلار معامله شد که از ۲۰سپتامبر تاکنون بی‌سابقه بود. در روز دوشنبه بعد از ظهر در نیویورک هر یورو به ازای ۴۰۴۲/۱دلار معامله شده بود.