تمرکز نامزد‌های جمهوریخواه روی کاهش مالیات

گروه بین‌الملل- مناظره‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخاباتی ایالات‌متحده در چند روز اخیر نشان می‌دهد که پرداختن به مساله مالیات‌ها به دغدغه اصلی نامزد‌های انتخاباتی تبدیل شده است. جمهوریخواهان که به طور سنتی حامی کاهش مالیات و یارانه‌ها هستند، سعی دارند در تبلیغات و پروپا‌گاندای خود توجه مردم آمریکا را به موضوع مالیات و زیاد بودن آن جلب کنند. مردم همواره به پرداخت مالیات کمتر علاقه دارند و جمهوریخواهان می‌خواهند از این تمایلات بیشترین بهره را ببرند.

از سوی دیگر، جمهوریخواهان می‌دانند که دموکرات‌ها چندان با کاهش مالیات‌ها و یارانه‌ها موافق نیستند که این مساله می‌تواند در رای مردم موثر باشد. حتی اگر دموکرات‌‌ها برای مقابله با این ترفند جمهوریخواهان وعده کاهش مالیات بدهند، جامعه آمریکا این وعده را از جمهوریخواهان راحت‌تر قبول می‌کند تا یک رییس‌جمهوری دموکرات.

در جدیدترین مناظره تلویزیونی که بین رودی جولیانی و میت رامنی، دو نامزد حزب جمهوریخواه صورت گرفت، دو طرف بر اهداف خود در کاهش مالیات‌ها تایید کردند. رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک که اکنون بیشترین بخت را برای پیروزی در میان نامزد‌های حزب جمهوریخواه دارد، با بیان اینکه کاهش مالیات‌ها حق مردم آمریکا است، گفت:‌ من مالیات‌ها را ۲۳ واحد کاهش خواهم داد. من به کاهش مالیات‌ها اعتقاد کامل دارم. رقیب او یعنی میت رامنی نیز با اعلام اینکه کاهش مالیات برنامه اصلی او خواهد بود گفت زمانی که فرماندار ایالت ماساچوست بوده مالیات‌ها را به شدت کاهش داده و نشان داده است که برای این کار اراده لازم را دارد. رودی جولیانی همچنین بر کاهش هزینه‌های دولت تاکید کرد. او با اشاره به بالا بودن هزینه‌های دولت در شرایط فعلی گفت: ما برنامه‌هایی داریم که میزان مالیات کاهش یافته را با کاهش هزینه‌های دولت و بودجه جبران خواهیم کرد.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که افزایش هزینه‌های جنگی و بودجه نظامی دولت ایالات متحده در دوره دوم ریاست‌جمهوری جورج بوش فشار زیادی را به مالیات‌دهندگان آمریکایی وارد می‌کند. به گزارش دفتر بودجه کنگره آمریکا تنها حضور نظامی بلندمدت در کره‌جنوبی که هیچ جنگی نیز ندارد سالانه ۲۵میلیارد دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارد. همچنین جنگ عراق نیز تا پایان سپتامبر ۲۰۰۸مبلغ ۶۴۰میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که به این ترتیب به پرهزینه‌ترین جنگ جهان تبدیل شده و جنگ ویتنام را پشت سر خواهد گذاشت.

در همین حال سناتور جان‌مک کین یکی دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا در نطق خود اعلام کرد: هزینه‌ها زیاد شده است. ما تلاش می‌کنیم تا هزینه‌ها را تحت کنترل درآوریم. نباید مالیات‌دهندگان را به پرداخت‌ هزینه‌هایی که سودی از آنها حاصل نمی‌شود مجبور کرد.

در حالی‌که جمهوری‌خواهان بر مساله مالیات‌ها متمرکز شده‌اند، دموکرات‌ها کمتر وعده‌هایی از این دست می‌دهند. آنها بر علاقه دیگر مردم آمریکا یعنی پایان جنگ در عراق دست گذاشته‌اند. سناتور هیلاری کلینتون در جدیدترین نطق تلویزیونی خود خواستار راه‌هایی برای پایان دادن به جنگی شد که آن را بی‌هدف توصیف کرد. شاید دموکرات‌ها دریافته‌اند که پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ گروهی است که بتواند چاره‌ای برای خروج از باتلاق عراق بیاندیشد.