آغاز خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از نیمه اکتبر

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد برنامه هسته‌ای کره شمالی در آستانه توقف کامل قرارداد و نگرانی جامعه جهانی از این برنامه‌ها به پایان خود نزدیک می‌شود.

روه موهیون که در آستانه سالگرد اولین آزمایش هسته‌ای نظامی- کره شمالی سخن می‌گفت: من با اطمینان می‌گویم که پرونده هسته‌ای کره شمالی در حال ورود به مرحله حل و فصل کامل است. او افزود: در دیدار رهبران دو کره در مورد مراحل و زمان‌بندی مقدماتی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گفت‌وگو کرده و در مورد آن توافق به عمل آمد.

وی که به تازگی از سفر پیونگ یانگ و دیدار با کیم جونگ ایل بازگشته است اعلام کرد: رسیدن به توافق نهایی نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر است اما اکنون این پرونده به نقطه مناسبی رسیده است و می‌توان به آینده امیدوار بود.

رییس‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی به زودی فهرست کاملی از مراکز فعال هسته‌ای خود را به مقامات مذاکرات شش‌جانبه تحویل خواهد داد که به دنبال آن از اوایل ماه دسامبر کار تعطیلی مراکز هسته‌ای آغاز خواهد شد.

او پیش‌بینی و اظهار خوش‌بینی کرد که این عملیات تا پیش از پایان سال ۲۰۰۷ به نتیجه نهایی رسیده و فعالیت‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره به طور کامل متوقف شود.

وی همچنین از شروع مراحل مقدماتی از نیمه اکتبر سخن گفت و طول این دوره پاک‌سازی را ۴۵ روز اعلام کرد.

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی که در حال ارائه گزارش نتایج سفر خود به کشور همسایه شمالی در حضور اعضای پارلمان بود در مورد روابط دو کره گفت: در طول دیدار سه روز رهبران دو کره توافقاتی در زمینه همکاری‌های مشترک به عمل آمد و دو طرف خواستار کنار گذاشته شدن مواضع نظامی در برابر یکدیگر شدند.

وی گفت: روابط داخلی دو کره وارد فاز جدیدی شده است. در همین حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از گفته‌های رییس‌جمهور کره جنوبی استقبال کرده و آن را گام بلندی در جهت آرام‌سازی و صلح پایدار در شبه‌جزیره کره دانست.

کره شمالی در تاریخ نهم اکتبر سال ۲۰۰۶ (چنین روزی) اولین بمب هسته‌ای خود را در اعماق زمین آزمایش کرد. به دنبال این آزمایش فشارهای ایالات متحده بر این کشور افزایش یافت و ژاپن و آمریکا تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کردند.

با افزایش فشارها کره‌شمالی با هدایت چین برای آغاز مجدد مذاکرات شش‌جانبه اعلام آمادگی کرد.

دور جدید مذاکرات در ۱۳ فوریه نتیجه داد و کره شمالی موافقت کرد در برابر آزاد شدن ۲۵میلیون دلار از دارایی‌هایش که به وسیله آمریکا بلوکه شده است و همچنین دریافت ۵۰هزار تن نفت خام راکتور اصلی خود به نام یونگ بایون را تعطیل کند.

در صورتی که این کشور کلیه برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کند ۹۵۰هزار تن نفت دیگر دریافت خواهد کرد.