اسکاریستی که می‌خواهد نوبلیست شود

گروه بین‌الملل - در یک سال اخیر موضوع گرمایشی زمین و تغییرات آب و هوایی موضوع اصلی تمام اجلاس‌های جهانی بوده است. از نشست سران هشت کشور صنعتی گرفته تا نشست اتحادیه اروپا و از اجلاس اپک تا اجلاس سالانه بانک جهانی و همه درگیر مساله تغییرات آب و هوایی بودند و بخشی از برنامه‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند. حتی مراسم اسکار نیز امسال از توجه به تغییرات آب و هوایی دور نماند و جایزه فیلم مستند خود را به فیلمی درباره تغییرات جوی اهدا کرد. اینگونه است که دیگر راهی باقی نمی‌ماند مگر اینکه تمام اتفاقات و مراسم بزرگ جهان نیز با قافله تغییرات اقلیمی همراه شوند. جورج بوش که کشورش به تنهایی ۲۵درصد گاز کربنیک جهان را تولید می‌کند و هنوز به پیمان کیوتو نپیوسته است هم از تغییرات آب و هوایی و لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌گوید.

تحت‌‌تاثیر این فضا است که بنیاد نوبل امسال معتبرترین جایزه خود را به فعالان بخش محیط‌زیست و کسانی که در زمینه کاهش گرمایش زمین فعالیت کرده‌اند اهدا می‌کند. نوبل صلح امسال به فردی اهدا می‌شود که از دید داوران بنیاد نوبل تلاش بیشتری برای مقابله با زمین گرمایی و تولید گازهای گلخانه‌ای که به گرم شدن زمین منجر می‌شوند انجام داده است. جایزه صلح نوبل سه روز دیگر اهدا می شود. امسال ۱۸۱نفر برای دریافت نوبل صلح که پر افتخارترین جایزه نوبل و حتی جهان است، نامزد شده‌اند. اکثر آنها از ایالات‌متحده و ژاپن و اروپای غربی هستند. در میان این ۱۸۱نفر که روز ۱۲ اکتبر تنها یکی از آنها جایزه صلح نوبل را دریافت خواهد کرد شانس یک نفر از بقیه بیشتر ارزیابی می‌شود. او کسی به جز ال‌گور، معاون بیل کلینتون در زمان ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده نیست. ال‌گور پس از رقابت در انتخابات سال ۲۰۰۰ میلادی با جورج بوش که به دنبال تقلب جمهوریخواهان شکست خورد، از صحنه سیاسی کنار کشید و رو به فعالیت‌های بشردوستانه آورد.

ال‌گور با تاسیس یک شبکه تلویزیونی فعالیت گسترده‌ای را در زمینه محیط‌زیست و نجات زمین آغاز کرد. نفوذ سیاسی که معاون سابق رییس‌جمهوری ایالات‌متحده از آن برخوردار بود در کنار ثروت سرشار او راه را برای موفقیت‌های بیشتر هموار کردند. به گونه‌ای که به سرعت ال‌گور به یکی از مطرح‌ترین چهره‌های طرفدار محیط‌زیست تبدیل شد. او در شبکه تلویزیونی خود سلسله فیلم‌هایی مستند را در خصوص اثرات مخرب گرمایش زمین و محیط‌زیست تهیه کرد که یکی از این فیلم‌ها توانست اسکار سال ۲۰۰۷ را برایش به ارمغان آورد. به دنبال کسب اسکار اکنون ال‌گور در اندیشه تصاحب جایزه صلح نوبل ۲۰۰۷ است که می‌تواند اعتباری صدچندان به فعالیت‌های او در زمینه محیط‌زیست ببخشد. رقیب اصلی ال‌گور در این مسابقه زیست‌محیطی شیلا وات کلوتیر، فعال محیط‌زیست کانادایی است. برخی گمانه‌زنی‌ها به این اشاره دارند که ممکن است نوبل صلح امسال به طور مشترک به این دو نفر اهدا شود. نوبل صلح ۱۲ اکتبر هر سال اهدا می‌شود و مبلغ جایزه آن ۵/۱میلیون دلار است.